De invloed van eten en drinken op je tanden

Wat je eet en drinkt heeft een effect op de gezondheid van je tanden. Door de juiste keuzes te maken, hou je je gebit gezond. Ontdek hier wat je beter wel en niet eet voor een stralende glimlach.
De invloed van eten en drinken op je tanden

Wat doe je beter niet

  • De hele dag door eten
    Eet maximaal vijf keer per dag. Het tandglazuur heeft immers tijd en rust nodig om te herstellen.
  • Veel suiker eten
    Enkelvoudige suikers worden makkelijk en snel omgezet in zuren. Zij zijn dus erg schadelijk voor je gebit. Je vindt ze in tafelsuiker en alle bereidingen die veel suiker bevatten, zoals jam, chocolade, gebak, pudding...
  • Frisdranken en sappen drinken
    Het zuur en de suiker in frisdranken en fruitsappen tasten je tandglazuur aan. Je tanden worden gevoeliger voor warm en koud, en kwetsbaarder voor gaatjes.
  • Iets zuurs eten vlak voor je je tanden poetst
    Eet je iets zuurs, dan moet je speeksel de tijd krijgen om het zuurgehalte in je mond te neutraliseren. Poets je te snel je tanden, dan kun je het beschermlaagje van je tanden aantasten.

Wat zijn gezonde keuzes? 

  • Je tanden sparen als je frisdrank of sap drinkt
    Drink je toch een frisdrank of een sapje, drink dat dan bv. met een rietje of drink het snel uit in plaats van met kleine teugjes. Even naspoelen met een glas water is ook een goed idee.
  • Ongesuikerde dranken
    Melk, water en thee zonder suiker lessen de dorst en zijn niet schadelijk voor je tandglazuur.
  • Samengestelde suikers
    Samengestelde suikers of zetmelen zijn minder schadelijk voor je tanden dan enkelvoudige suikers. Ze vormen ook een belangrijk element in een gezonde voeding. Ze zitten in brood, deegwaren, rijst, aardappelen ...
  • Zuivelproducten
    Zuivelproducten worden algemeen aanzien als tandvriendelijk. Melk biedt zelfs bescherming tegen tandbederf, dankzij de hoge concentratie calcium en fosfor.
  • Gezonde eetgewoonten voor je kind
    Zeker bij kinderen, die nog van tanden moeten wisselen, zijn gezonde eet- en drinkgewoonten van belang om later een gezond gebit te kunnen ontwikkelen.
  • Harde groenten als snack
    Door harde rauwe groenten bijten is goed voor je tanden: het helpt om tandplak te verwijderen.