Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 
Invloed van stress op je spijsvertering

Knoop in je maag?

Naar schatting heeft 1 op de 5 mensen last van aanhoudende darmklachten en buikpijn. Opvallend hierbij? Dikwijls wordt niet eens de oorzaak gevonden! Sowieso is er één zekerheid: als je een gevoelige buik hebt, kunnen je darmen extra van slag raken door stress, verliefdheid, verdriet ... Je krijgt dan plots meer dunnere ontlasting, je hebt het gevoel dat je steeds naar de w.c. moet hollen of je wordt simpelweg misselijk.

Een knoop in je maag door stress? Krijg je meer buikklachten door piekeren? Zit je niet lekker in je vel? Slaap je niet goed? Ben je prikkelbaar? Vermoeid? Hoog tijd om emoties als stress onder controle te krijgen en aan te pakken.

Darmen en hersenen, een innige relatie!

Je kent vast volgende uitdrukkingen: vlinders in de buik hebben, in je broek doen van angst of een onderbuikgevoel hebben … Wel, er is iets van aan, meer zelfs: je darmen en hersenen werken simpelweg heel nauw samen. Of anders gezegd: wat je denkt en doet, heeft invloed op wat je lichamelijk voelt. 

Je spijsverteringsstelsel is immers nauw verbonden met je gedachten en emoties. Wat meteen verklaart waarom stress voor een presentatie vaak je maag overstuur maakt. Wanneer het brein meent dat het lichaam gevaar loopt, zorgen de hersenen ervoor dat alertheid toeneemt door je hartslag, bloeddruk en ademhaling te verhogen.

Een ander gevolg is dat ook hormonen als adrenaline en cortisol vrijgemaakt worden. De toegenomen spierspanning houdt je alert, zweet koelt het lichaam af. Maagspieren zijn extra gevoelig voor deze vecht- of vluchtreactie. Die hoge gevoeligheid is deels verantwoordelijk voor de kriebels in je buik.

Een tweede brein ...

Sommige wetenschappers verwijzen naar de buik als het tweede brein. Eerdere studies tonen immers aan dat de darmen 100 miljoen neuronen bevatten die met de hersenen in verband staan. Dus wanneer we ons nerveus voelen voor een optreden, communiceert je brein die angst met je buik.

Deze vecht- of vluchtreactie stamt uit de oertijd, toen onze voorouders zich moesten klaarhouden om te vluchten voor roofdieren. Een verhoogde hartslag en gespannen spieren helpen je alvast om sneller te lopen. Nu, een sollicitatie is niet meteen een levensbedreigende situatie. Maar ons lichaam gaat wel op dezelfde manier met verschillende types van stress om.

(H)erken je stress, en doe er iets mee!

Probeer stresssituaties zoveel mogelijk te vermijden, en leer vooral dergelijke stress-momenten te herkennen. Leer hoe je lichaam op stress reageert en wees ervan bewust dat je zelf niet de stress bent. Hier alvast enkele tips om die knoop in je maag snel af te zijn:

  • Accepteer dat je last hebt van stress. Het belangrijkste na acceptatie is rust, structuur en regelmaat: eet regelmatig, slaap voldoende en let op je ademhaling. 
  • Let op je ademhaling. Door langzamer en dieper uit te ademen, gaat er een seintje naar je hersenen waardoor er ontspanningshormonen worden aangemaakt. Ademhalingsoefeningen helpen ook om meer energie te geven aan je spijsvertering waardoor je darmen ook beter hun werk kunnen doen.
  • Ontspanning in je lijf geeft automatisch ontspanning in al je spieren, dus ook je darmwandspieren.
  • Luister naar je lichaam. Door goed voor jezelf te zorgen, zorg je ook goed voor je buik. Neem dagelijks tijd voor jezelf, al is het maar een paar minuten. Zowel tussen alle activiteiten die je doet als pauzes tijdens het eten. Doe leuke dingen, hobby’s …: een bad nemen, een goed boek lezen, sporten, een concertje meepikken, yoga …
  • Let op je voeding. Niet enkel wat je eet is belangrijk, zorg ook dat je er de tijd voor neemt en kies voor regelmaat. Eet rustig, kauw goed, je buik en darmen zullen je danken.

Artikel tags:

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.