Voor de sfeer en de portemonnee
Voor deze enquête bevroeg het VAD een kleine 7.000 jongeren tussen 12 en 26 jaar. 9 op de 10 had ooit al alcohol gedronken. En 80% van wie al alcohol dronk, had ook al ‘ingedronken’. Eerst iets drinken voor het uitgaan, gebeurt bijna altijd thuis of bij vrienden. Jongeren doen het voor de gezelligheid, omdat het goedkoper is en om in de stemming te komen. Het gaat vooral om pils, andere lichte bieren, maar ook om sterke drank (bij een kwart van de jongeren).
Supermarkten en nachtwinkels
Waar jongeren hun alcohol dan halen om in te drinken? Vooral in supermarkten en nachtwinkels. In supermarkten kopen ze alle categorieën van alcoholische dranken, in nachtwinkels gaat het vooral om sterke drank en breezers/alcopops. In het licht van deze resultaten pleit het VAD voor een leeftijdsspecifieke, geïntegreerde aanpak, waarbij jongeren, ouders, horeca, eventorganisatoren, … betrokken zijn. Dat moet vooral gebeuren op lokaal niveau, dicht bij de jongeren.