Hoeveel calorieën verbruik je?

Een half uurtje matig intensief bewegen per dag is goed voor je. Hoeveel caloriën verbruik je al wandelend, terwijl je tuiniert, of als je de trap neemt? 
Hoeveel calorieën verbruik je?

Een half uur matig intensief bewegen per dag

Fanatiek sporten is niet nodig om gezond te zijn! Als volwassene volstaat dertig minuten matig intensief bewegen per dag om positieve resultaten te bereiken: stevig wandelen, de trap nemen, fietsen, de hond uitlaten of het huishouden doen zijn uitstekende voorbeelden van een matig intensieve activiteit. Kinderen hebben dagelijks zestig minuten matig intensieve lichaamsbeweging nodig.

Of: 3 keer 20 minuten sporten per week

Een andere optie is om voor intensievere fysieke activiteit te kiezen, en met andere woorden te sporten (bijvoorbeeld joggen). In dat geval wordt zestig minuten per week aanbevolen of drie sessies van twintig minuten. Het is belangrijk om minstens twintig minuten lang te sporten omdat je pas dan je vetreserves aanspreekt en vet verbrandt in plaats van alleen maar glucose.

Welke activiteit kies je?

Om de calorieën van 1 hamburger te verbranden (circa 600) moet je ongeveer 2 uur in de tuin werken, 45 minuten joggen of 1,2 uur badmintonnen. Hoe lang moet je bewegen om 1 suikerklontje te verbranden?

Hieronder een paar voorbeelden van activiteiten en hun calorieverbruik. Let wel: om echt doeltreffend te zijn moet je activiteit regelmatig en langdurig beoefenen.

  • Huishouden: 200-300 calorieën/uur
  • Tuinieren: 200-400 calorieën/uur
  • Wandelen: 250-500 calorieën/uur
  • Klussen: 200-600 calorieën/uur
  • Skaten: 300-400 calorieën/uur
  • De trap nemen: 400/500 calorieën/uur
  • Zwemmen: 300-800 calorieën/uur
  • Badmintonnen: 400-500 calorieën/uur
  • Basketten: 500-600 calorieën/uur
  • Joggen (10 km/u): 700-900 calorieën/uur
  • Boksen: 800-1000 calorieën/uur

Zo kies je makkelijker voor sport en beweging

  • Sport met vrienden
  • Kies een vereniging in je buurt
  • Zet plezier op de eerste plaats
  • Zorg voor het juiste materiaal
  • Hou je vooruitgang bij
  • Recupereer, en zorg voor een goede nachtrust
  • Drink voldoende voor, tijdens en na de inspanning
  • Eet evenwichtig

TIP ! Weet dat Partena je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kunt doen.

ebook gezond bewegen

Artikel tags:

Lees ook

Lekkere en gezonde vieruurtjes

Bij Partena Kinderopvang is ons motto de gezonde reflex. In tijden zoals deze is het echter zeer verleidelijk om terug te vallen op ongezonde alternatieven, en dat is ook begrijpelijk. Thuiswerk combineren met de zorg voor je kinderen is qua planning niet altijd evident. Maar zie het als een pauze voor jezelf én je kind. Met het bereiden van gezonde snacks sla je ineens twee vliegen in 1 klap.

Dana d'Hulst
Kindbegeleidster Partena Kinderopvang
21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.
28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld.