Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’.  Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen verplicht van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Hoe voorkom je schermmoeheid
Constante meldingen, makkelijke afleidingen, een overaanbod communicatietools, overvolle inboxen en een dunne lijn tussen het werk en privé bezorgen velen extra stress. Hoe kunnen we bewuster omgaan met al het digitale rond ons?

Digital detox of digital minimalism?

Een digitale detox lijkt nu wel heel erg ver van ons bed. Is Digital minalism wél haalbaar dan? Daarom is het een goed idee om ons eens af vragen:
  • Hoe gaan we om met de vele meldingen die we binnen krijgen?
  • Hoe communiceren we op een efficiënte manier met onze collega’s?
  • Hoe vermijden we afleidingen en behouden we onze focus op het werk?
  • Hoe gaan we om met e-mails en telefoons na de werkuren?
  • En hoe behouden we voldoende quality time voor onze familie & vrienden?

Enkele nuttige tips

  • Beperk het aantal meldingen dat je laat binnenkomen.
    • Pop-ups aan je PC van binnenkomende e-mails, notificaties van WhatsApp of Messenger op je telefoon,… in veel gevallen zijn deze helemaal niet zo dringend. Is het dan wel nodig om hier constant van op de hoogte gebracht te worden? Of is het voldoende om op regelmatige basis deze applicaties zelf te checken? Zet zoveel mogelijk meldingen uit, zowel tijdens als na de werkuren en communiceer met je collega’s of cliënten hoe ze je voor dringende zaken best kunnen bereiken, zoals door je te bellen.
  • Focus op één taak tegelijk.
    • Het internet is een interessante wereld. Voor we het weten hebben we een hele dag gespendeerd aan meetings, dingen opzoeken, het nieuws checken of op sociale media zitten. Achteraf vragen we ons af wat we nu gedaan hebben de hele dag. Focus in de plaats op één taak tegelijk, laat je niet snel afleiden en wissel pas over naar een nieuwe taak als de eerste is afgewerkt.
  • Hou je inbox proper.
    • We begrijpen dat het verleidelijk is om een sommige e-mails te laten staan in je inbox, maar na verloop van tijd zit je zo met honderden of zelfs duizenden e-mails in je inbox en dat geeft stress. Zie je de ruimte van je inbox net als je bureau: hoe properder, hoe helderder je kan denken. Verplaats beter oude mails naar een archiefmap en ruim je inbox dagelijks of wekelijks even op.
  • Creëer scherm- of internetvrije momenten. 
    • Of je nu op het werk bent of thuis, het helpt om af en toe even alles uit te zetten terwijl je focust op datgene dat dan belangrijk is. Op je smartphone kan je bijvoorbeeld via vliegtuigstand alle binnenkomende meldingen blokkeren. De alternatieve ‘niet-storen’ modus kan nog dringende oproepen van vooraf geselecteerde contactpersonen wel nog toelaten bijvoorbeeld. Waar het om gaat is dat je elke dag even tijd hebt om te ontladen, even tot rust te komen en te genieten van de tijd op jezelf of met je gezin, zonder technologie.
Wordt het je toch allemaal een beetje teveel? Praten helpt. Bespreek de zaken waarover je denkt geen controle te hebben in een gesprek met de Partena Luisterlijn. Erkende psychologen helpen je als klant van Partena Ziekenfonds. Eenmalig, of meer, als dat nodig is.

Lees ook

Hoe omgaan met eenzaamheid? Tips van onze zorgverleners

Bijna de helft van de Belgen voelt zich "soms tot altijd" eenzaam. Best een hoog cijfer. Van waar komt die massale eenzaamheid? Is het een nieuw fenomeen of is eenzaamheid van alle tijden? En hoe ervaren vooral oudere personen eenzaamheid? Lees meer over eenzaamheid en ontdek de tips van onze eigen zorgverleners van Partena en OZ Gezinszorg.
 
02 maart 2021

Waddist, een nieuwe app door én voor jongeren

Waddist is een gloednieuwe app voor jongeren van 12 tot en met 30 jaar. De gratis app is een online barometer die peilt naar de mening van jongeren over allerlei thema’s. Volgens De Ambrassade, een koepelorganisatie voor jeugdwerk, en de Arteveldehogeschool wordt nog te veel over jongeren gesproken en te weinig met hen. Met deze app willen ze jongeren een stem geven.
28 januari 2021

Mentaal welzijn van zorgverleners tijdens de coronacrisis: een gesprek kan wonderen doen

De coronacrisis heeft een grote impact op zorgverleners, zowel op persoonlijk, professioneel, als lichamelijk vlak. Dat toont een enquête van Sciensano. Het Rode Kruis Vlaanderen onderzocht wat kan helpen voor het mentaal welzijn van de zorgverstrekkers. Directe steun van leidinggevenden en collega’s blijkt cruciaal om met de situatie om te gaan om (extra) mentale problemen te voorkomen.