Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’.  Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen verplicht van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Hoe voorkom je schermmoeheid
Constante meldingen, makkelijke afleidingen, een overaanbod communicatietools, overvolle inboxen en een dunne lijn tussen het werk en privé bezorgen velen extra stress. Hoe kunnen we bewuster omgaan met al het digitale rond ons?

Digital detox of digital minimalism?

Een digitale detox lijkt nu wel heel erg ver van ons bed. Is Digital minalism wél haalbaar dan? Daarom is het een goed idee om ons eens af vragen:
  • Hoe gaan we om met de vele meldingen die we binnen krijgen?
  • Hoe communiceren we op een efficiënte manier met onze collega’s?
  • Hoe vermijden we afleidingen en behouden we onze focus op het werk?
  • Hoe gaan we om met e-mails en telefoons na de werkuren?
  • En hoe behouden we voldoende quality time voor onze familie & vrienden?

Enkele nuttige tips

  • Beperk het aantal meldingen dat je laat binnenkomen.
    • Pop-ups aan je PC van binnenkomende e-mails, notificaties van WhatsApp of Messenger op je telefoon,… in veel gevallen zijn deze helemaal niet zo dringend. Is het dan wel nodig om hier constant van op de hoogte gebracht te worden? Of is het voldoende om op regelmatige basis deze applicaties zelf te checken? Zet zoveel mogelijk meldingen uit, zowel tijdens als na de werkuren en communiceer met je collega’s of cliënten hoe ze je voor dringende zaken best kunnen bereiken, zoals door je te bellen.
  • Focus op één taak tegelijk.
    • Het internet is een interessante wereld. Voor we het weten hebben we een hele dag gespendeerd aan meetings, dingen opzoeken, het nieuws checken of op sociale media zitten. Achteraf vragen we ons af wat we nu gedaan hebben de hele dag. Focus in de plaats op één taak tegelijk, laat je niet snel afleiden en wissel pas over naar een nieuwe taak als de eerste is afgewerkt.
  • Hou je inbox proper.
    • We begrijpen dat het verleidelijk is om een sommige e-mails te laten staan in je inbox, maar na verloop van tijd zit je zo met honderden of zelfs duizenden e-mails in je inbox en dat geeft stress. Zie je de ruimte van je inbox net als je bureau: hoe properder, hoe helderder je kan denken. Verplaats beter oude mails naar een archiefmap en ruim je inbox dagelijks of wekelijks even op.
  • Creëer scherm- of internetvrije momenten. 
    • Of je nu op het werk bent of thuis, het helpt om af en toe even alles uit te zetten terwijl je focust op datgene dat dan belangrijk is. Op je smartphone kan je bijvoorbeeld via vliegtuigstand alle binnenkomende meldingen blokkeren. De alternatieve ‘niet-storen’ modus kan nog dringende oproepen van vooraf geselecteerde contactpersonen wel nog toelaten bijvoorbeeld. Waar het om gaat is dat je elke dag even tijd hebt om te ontladen, even tot rust te komen en te genieten van de tijd op jezelf of met je gezin, zonder technologie.
Wordt het je toch allemaal een beetje teveel? Praten helpt. Bespreek de zaken waarover je denkt geen controle te hebben in een gesprek met de Partena Luisterlijn. Erkende psychologen helpen je als klant van Partena Ziekenfonds. Eenmalig, of meer, als dat nodig is.

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.