Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het tijd om een arts op te zoeken. Er bestaan verschillende behandelingen voor slaapproblemen. Ontdek hier hoe je iets kunt doen aan je slaapprobleem.
Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Je slaapprobleem aanpakken is zeker de moeite waard voor je gezondheid. Praat erover met je huisarts en hou vooraf eventueel een slaapdagboekje bij.  

Slaaptherapie

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat cognitieve gedragstherapie een effectieve methode is om slapeloosheid te bestrijden. Daarbij brengt een therapeut je slaap-waakschema, je slaapgewoonten en je slaapprobleem in kaart. Daarna leert hij of zij je technieken aan om zelf tot een betere slaapkwaliteit te komen.

Slaaptherapie is er voor iedereen die moeilijk inslaapt en 's nachts of 's morgens te vroeg wakker wordt. Ook als je een slechte slaapkwaliteit hebt, of je neemt slaapmedicatie en wilt die afbouwen, is slaaptherapie een goed idee.

Je kunt slaaptherapie volgen in een slaapkliniek of slaapcentrum, of via een online begeleidingstraject, zoals Start to Sleep. Vraag aan je huisarts om je door te verwijzen of contacteer zelf een slaapcentrum en vraag advies. Als lid van Partena Partena Ziekenfonds krijg je korting bij Start to Sleep, en heb je recht op een terugbetaling voor slaaptherapie in een slaapcentrum of slaapkliniek. 

Sarah volgde slaaptherapie. Lees haar verhaal

Slaapkliniek

Blijft je slapeloosheid duren, en vind je maar geen oplossing? Of kan er eventueel een medische of lichamelijke oorzaak voor bestaan (zoals bv. slaapapneu)? Dan kan je huisarts je doorverwijzen naar een gespecialiseerd centrum, of ‘slaaplabo’ voor een slaaponderzoek. Tijdens een nachthospitalisatie worden dan verschillende onderzoeken en metingen uitgevoerd om de oorzaak van je probleem te achterhalen. Nadien bekijkt de arts de resultaten en stelt je een passende behandeling voor.

Ilse hielp haar partner om iets te doen aan zijn snurkprobleem. Lees hier haar verhaal

Slaapmedicatie

Slaapmedicatie is alleen in een beperkt aantal gevallen de oplossing voor chronische slapeloosheid. In 80% van de gevallen is slaaptherapie of een andere oplossing aangewezen. Heb je last van chronische slapeloosheid, bespreek dat dan zeker met je arts.   

Doe de slaaptest en ontdek de slaaptips van onze slaapexperten


slapeloosheid

Lees ook

Gelukkig zijn

Wat is geluk en kun je er zelf voor zorgen? Partena Ziekenfonds trok op onderzoek en laat enkele specialisten aan het woord. Ontdek een hoop handige tips, weetjes en zelfs een praktische oefening die stuk voor stuk bijdragen tot een zalige gemoedstoestand.
10 december 2019

Zo bied je hulp bij eenzaamheid

Winterdagen kunnen lang en donker zijn. Heb je met de feestdagen wat vrije tijd, dan kun je de eenzaamheid misschien even doorbreken voor iemand in je omgeving? Hier alvast wat inspiratie. Ben je zelf eenzaam of voel je je nergens inpassen? Bij de Partena Luisterlijn kun je terecht voor een gesprek.