Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het tijd om een arts op te zoeken. Er bestaan verschillende behandelingen voor slaapproblemen. Ontdek hier hoe je iets kunt doen aan je slaapprobleem.
Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Je slaapprobleem aanpakken is zeker de moeite waard voor je gezondheid. Praat erover met je huisarts en hou vooraf eventueel een slaapdagboekje bij.  

Slaaptherapie

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat cognitieve gedragstherapie een effectieve methode is om slapeloosheid te bestrijden. Daarbij brengt een therapeut je slaap-waakschema, je slaapgewoonten en je slaapprobleem in kaart. Daarna leert hij of zij je technieken aan om zelf tot een betere slaapkwaliteit te komen.

Slaaptherapie is er voor iedereen die moeilijk inslaapt en 's nachts of 's morgens te vroeg wakker wordt. Ook als je een slechte slaapkwaliteit hebt, of je neemt slaapmedicatie en wilt die afbouwen, is slaaptherapie een goed idee.

Je kunt slaaptherapie volgen in een slaapkliniek of slaapcentrum, of via een online begeleidingstraject, zoals Start to Sleep. Vraag aan je huisarts om je door te verwijzen of contacteer zelf een slaapcentrum en vraag advies. Als lid van Partena Partena Ziekenfonds krijg je korting bij Start to Sleep, en heb je recht op een terugbetaling voor slaaptherapie in een slaapcentrum of slaapkliniek. 

Sarah volgde slaaptherapie. Lees haar verhaal

Slaapkliniek

Blijft je slapeloosheid duren, en vind je maar geen oplossing? Of kan er eventueel een medische of lichamelijke oorzaak voor bestaan (zoals bv. slaapapneu)? Dan kan je huisarts je doorverwijzen naar een gespecialiseerd centrum, of ‘slaaplabo’ voor een slaaponderzoek. Tijdens een nachthospitalisatie worden dan verschillende onderzoeken en metingen uitgevoerd om de oorzaak van je probleem te achterhalen. Nadien bekijkt de arts de resultaten en stelt je een passende behandeling voor.

Ilse hielp haar partner om iets te doen aan zijn snurkprobleem. Lees hier haar verhaal

Slaapmedicatie

Slaapmedicatie is alleen in een beperkt aantal gevallen de oplossing voor chronische slapeloosheid. In 80% van de gevallen is slaaptherapie of een andere oplossing aangewezen. Heb je last van chronische slapeloosheid, bespreek dat dan zeker met je arts.   

Doe de slaaptest en ontdek de slaaptips van onze slaapexperten


slapeloosheid

Artikel tags:

Lees ook

03 april 2020

Psychologische hulp op afstand terugbetaald

Tijdens de coronacrisis is het mogelijk om een terugbetaling te krijgen van psychologische teleconsultaties. Het doel is niet alleen om mensen die kampen met angst- en paniekklachten als gevolg van de  covid-19-crisis te helpen, maar ook om mensen die al een psycholoog hebben geraadpleegd, in staat te stellen hun behandeling voort te zetten .

Wat een ‘goed’ gesprek in tijden van isolatie voor je kan doen

Singles, zieke mensen, ouderen, nieuw samengestelde gezinnen, mensen in de zorgsector die voor anderen zorgen,  gezinnen met kinderen, die samen leven en werken en nog véle anderen zoeken momenteel naar een manier om verbonden te blijven met dierbaren. De overheidsmaatregelen dagen ons als sociale wezens uit om creatief te zijn om één van ons meest cruciale behoeftes te verzorgen: de nood aan sociaal, fysiek en mentaal contact met anderen.  Heb je het moeilijk? Dan kan ook de Partena Luisterlijn je helpen.