Goede voornemens volhouden, dat doe je zo

Het begin van een nieuw jaar gaat meestal gepaard met een hele resem goede voornemens. Maar naarmate het jaar vordert worden die goede voornemens al wel eens vergeten. Daarom wil Partena Ziekenfonds je graag een duwtje in de rug geven. Zowel on- als offline delen we handige tips, zodat 2019 een jaar in opperbeste gezondheid wordt!
Goede voornemens volhouden, dat doe je zo

Onze tips bij het voornemen:

Gezond(er) eten

Na de feestdagen maken we vaak het goede voornemen om gezonder te eten. Deze tips helpen je alvast op weg:

  • Begin met te noteren wat je eet op een dag. Zo zie je waar jouw zwakke snackmomentjes liggen.
  • Maak het jezelf niet te makkelijk: leg ongezonde tussendoortjes buiten handbereik (bvb. in het bovenste keukenkastje). De gezonde snacks zet je dan weer vlakbij.
  • Toch zin om te zondigen? Ga dan voor een handjevol noten of wat rauwe groenten.

Tip: Vind je het moeilijk om zelf uit te dokteren wat je wel en niet mag eten? Schakel dan de hulp in van een diëtist. Partena Ziekenfonds voorziet hierin terugbetalingen. Dit geldt ook voor consultaties bij WW (de nieuwe naam van Weight Watchers).

Slaapproblemen oplossen

‘s Ochtends geraak je amper uit je bed, en ‘s avonds lijk je klaarwakker. Wil jij in 2019 korte metten maken met slaapproblemen? Probeer dan een van deze tips om beter te slapen:

  • Creëer een routine voor jezelf. Ga elke dag op hetzelfde uur slapen en sta ook rond hetzelfde tijdstip op.
  • Door overdag meer te bewegen verbetert ook je slaapkwaliteit. Twee vliegen in één klap!
  • Verlucht regelmatig je slaapkamer en zorg voor een goede temperatuur. Tussen de 16 en 20°C is ideaal.
  • Tip: Heb je aanhoudend last van slaapproblemen? Dan kan slaaptherapie aangewezen zijn. Vraag hiernaar bij je huisarts. Volg je trouwens een slaaponderzoek of een behandeling tegen slaapproblemen, dan komt Partena Ziekenfonds hierin tussen.

Meer bewegen

Genoeg bewegen is niet altijd gemakkelijk, zeker niet wanneer je een bureaujob hebt. Met deze tips breng je meer beweging in je leven:

  • Probeer nooit langer dan een half uur te zitten. Sta eventjes recht om drinken te halen, een babbeltje te doen met collega’s of wandel gewoon eens rond.
  • Las vaste dagen in om na het werk te gaan sporten en leg je sportkledij in de auto. Zo moet je na het werk niet eerst nog langs thuis.
  • Laat een beweegplan opstellen door een Bewegen Op Verwijzing-coach. Zo’n plan wordt op maat gemaakt en is een goede motivatie om meer te bewegen. Je huisarts kan je doorverwijzen.Tip: Partena Ziekenfonds betaalt een deel van de kosten terug indien je kiest voor Bewegen Op Verwijzing.
  • Daarnaast steunen we je ook op heel wat andere manieren, bvb. door terugbetalingen op het lidgeld van een sportclub. Lees er meer over op deze pagina.

Wat zijn jouw goede voornemens?

Stoppen met roken, vaker offline zijn, leren ontstressen… Wil je meer lezen over goede voornemens en hoe je ze kan volhouden? Hou dan zeker onze website en sociale media in de gaten, want we geven je regelmatig tips om je gezondheid te boosten. Ook de januari-editie van ons magazine Profiel staat boordevol nuttig advies. Veel succes!

Lees ook

21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.
28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.