Goede voornemens volhouden, dat doe je zo

Het begin van een nieuw jaar gaat meestal gepaard met een hele resem goede voornemens. Maar naarmate het jaar vordert worden die goede voornemens al wel eens vergeten. Daarom wil Partena Ziekenfonds je graag een duwtje in de rug geven. Zowel on- als offline delen we handige tips, zodat 2019 een jaar in opperbeste gezondheid wordt!
Goede voornemens volhouden, dat doe je zo

Onze tips bij het voornemen:

Gezond(er) eten

Na de feestdagen maken we vaak het goede voornemen om gezonder te eten. Deze tips helpen je alvast op weg:

  • Begin met te noteren wat je eet op een dag. Zo zie je waar jouw zwakke snackmomentjes liggen.
  • Maak het jezelf niet te makkelijk: leg ongezonde tussendoortjes buiten handbereik (bvb. in het bovenste keukenkastje). De gezonde snacks zet je dan weer vlakbij.
  • Toch zin om te zondigen? Ga dan voor een handjevol noten of wat rauwe groenten.

Tip: Vind je het moeilijk om zelf uit te dokteren wat je wel en niet mag eten? Schakel dan de hulp in van een diëtist. Partena Ziekenfonds voorziet hierin terugbetalingen. Dit geldt ook voor consultaties bij WW (de nieuwe naam van Weight Watchers).

Slaapproblemen oplossen

‘s Ochtends geraak je amper uit je bed, en ‘s avonds lijk je klaarwakker. Wil jij in 2019 korte metten maken met slaapproblemen? Probeer dan een van deze tips om beter te slapen:

  • Creëer een routine voor jezelf. Ga elke dag op hetzelfde uur slapen en sta ook rond hetzelfde tijdstip op.
  • Door overdag meer te bewegen verbetert ook je slaapkwaliteit. Twee vliegen in één klap!
  • Verlucht regelmatig je slaapkamer en zorg voor een goede temperatuur. Tussen de 16 en 20°C is ideaal.
  • Tip: Heb je aanhoudend last van slaapproblemen? Dan kan slaaptherapie aangewezen zijn. Vraag hiernaar bij je huisarts. Volg je trouwens een slaaponderzoek of een behandeling tegen slaapproblemen, dan komt Partena Ziekenfonds hierin tussen.

Meer bewegen

Genoeg bewegen is niet altijd gemakkelijk, zeker niet wanneer je een bureaujob hebt. Met deze tips breng je meer beweging in je leven:

  • Probeer nooit langer dan een half uur te zitten. Sta eventjes recht om drinken te halen, een babbeltje te doen met collega’s of wandel gewoon eens rond.
  • Las vaste dagen in om na het werk te gaan sporten en leg je sportkledij in de auto. Zo moet je na het werk niet eerst nog langs thuis.
  • Laat een beweegplan opstellen door een Bewegen Op Verwijzing-coach. Zo’n plan wordt op maat gemaakt en is een goede motivatie om meer te bewegen. Je huisarts kan je doorverwijzen.Tip: Partena Ziekenfonds betaalt een deel van de kosten terug indien je kiest voor Bewegen Op Verwijzing.
  • Daarnaast steunen we je ook op heel wat andere manieren, bvb. door terugbetalingen op het lidgeld van een sportclub. Lees er meer over op deze pagina.

Wat zijn jouw goede voornemens?

Stoppen met roken, vaker offline zijn, leren ontstressen… Wil je meer lezen over goede voornemens en hoe je ze kan volhouden? Hou dan zeker onze website en sociale media in de gaten, want we geven je regelmatig tips om je gezondheid te boosten. Ook de januari-editie van ons magazine Profiel staat boordevol nuttig advies. Veel succes!

Lees ook

07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.

Milieu-verantwoord eten met de voedingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven verzamelde alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde en milieuverantwoorde voeding. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek. In de voedingsdriehoek wordt ook de milieu-impact van voeding meegenomen. En wat blijkt? Wat goed is voor onze gezondheid, is vaak ook goed voor het milieu.