Gezonde tussendoortjes: leve de lekkere, verantwoorde snacks

De gemiddelde Belg eet 17 suikerklontjes per dag, dat is het dubbele van wat nog als gezond kan worden beschouwd. Door te kiezen voor gezonde tussendoortjes kun je je inname van suiker en vet beperken, wat resulteert in een betere gezondheid. Want je weet wel hoe het gaat: een koekje bij de koffie, een stukje cake als vieruurtje en een borrelnootje bij het aperitief.
Gezonde tussendoortjes: leve de lekkere, verantwoorde snacks
Er zijn veel suikerrijke tussendoortjes en ‘nee’ zeggen is niet altijd even gemakkelijk. Gelukkig zijn er ook gezonde alternatieven die minstens even lekker zijn en waar je volmondig ‘ja’ tegen kunt zeggen! Download ook onze handige gids over gezonde voeding.

Gezonde tussendoortjes: fruit

Wist je dat slechts 7% van de 6- tot 14-jarigen de aanbevolen twee tot drie stukken fruit per dag eet? Maar denk ook aan jezelf. Eet jij wel voldoende fruit per dag? Nochtans zijn dit zijn gezonde snacks die je goesting in zoet zeker zullen bevredigen. Bovendien zit fruit boordevol natuurlijke vitamines, mineralen en antioxidanten. Geef je kinderen daarom eens vaker een stuk fruit mee naar school. Een banaan, stukjes ananas, frambozen, blauwe bessen, druiven,... Af en toe een smoothie kan ook, maar fruit is ‘in zijn natuurlijke verpakking ‘ nog altijd het beste. 

Gezonde tussendoortjes: noten

En dan bedoelen we niet de gezoute pindanoten die je krijgt bij je drankje. Kies voor ongezoute en ongebrande noten, dan heb je de meest gezonde variant. Noten bevatten gezonde vetten. Maar let wel, vetten blijven vetten! Eet er dus niet te veel van. Een klein handjevol per dag is meer dan genoeg.

Gezonde tussendoortjes: groenten

Je kunt quasi eindeloos variëren met groenten. Neem als snack wortels, komkommer, kerstomaten of paprika mee naar het werk. Je kunt deze combineren met een heerlijke, gezonde dipsaus! In wat kun je zoal dippen? Hummus, tzatziki of een yoghurt-curry dip. Steek ook eens wat vaker een portie groenten in de brooddoos van je kind. Zo krijgt hij of zij dagelijks de nodige portie vitamientjes binnen.

Gezonde tussendoortjes: peulvruchten

Ooit al gehoord van kikkererwten? Deze peulvruchten beschikken over veel vezels, eiwitten en mineralen en zijn een heerlijk vullende snack! Je kunt ze bijvoorbeeld roosteren met kruiden, een heerlijke snack. Van kikkererwten kun je ook zelf hummus maken, wat je dan weer als dip kunt gebruiken.

Zo, nu kun je zelf je gezonde tussendoortjes maken! Natuurlijk mag je af en toe wel eens genieten van dat koekje bij de koffie of snoepen van dat lekkere stukje cake. Maar hier geldt ook weer, geniet met mate. De gezondheid van jou en je kind hebben zeker baat bij het eten van deze gezonde tussendoortjes. Benieuwd of jij te veel suiker eet? Doe dan onze Suikertest.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

  Gezond eten

 

Lees ook

21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.
28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.