Gezonde frisdranken: een feit of een fabel?

Iedereen drinkt wel af en toe eens graag een glas frisdrank. Ook kinderen zijn verzot op mierzoete frisdranken. Maar deze goedjes zijn vloeibare suikerbommen. Hoe schadelijk is frisdrank eigenlijk? En zijn er dan gezonde alternatieven voor? Dat ontdek je in deze blog.
Gezonde frisdranken: een feit of een fabel?

Is frisdrank dan echt zo slecht?

We begrijpen het als je eens graag geniet van een blikje cola. Maar ook hier geldt: trop is te veel en te veel is trop. In dat blikje cola zitten gemakkelijk tien suikerklontjes. Hoeveel van die blikjes drink jij per dag? Vermenigvuldig dan nu even het aantal blikjes met het aantal suikerklontjes per blikje... Frisdrank drinken mag, maar doe het met mate! Als je te vaak en te veel frisdrank drinkt en bijgevolg te veel suiker naar binnen krijgt, kun je te maken krijgen met volgende nadelen:

  • Te veel suiker is slecht voor het hart. Het laat de goede cholesterol in je bloed dalen.
  • Frisdrank werkt obesitas in de hand. Te veel suiker zorgt ervoor dat je gewicht gaat toenemen.
  • Frisdrank drinken zorgt voor onnodige calorieën.
  • Frisdrank is schadelijk voor je tanden. 
  • Frisdrank vergroot de kans op diabetes.
  • Te veel suiker draagt bij aan een vette lever.
In België ligt de totale suikerconsumptie ongeveer dubbel zo hoog als aanbevolen. Een Belgische man eet +/- 100 gram suiker per dag, dat zijn 17 suikerklontjes. Voor een Belgische vrouw is dat ongeveer 84 g, of 14 suikerklontjes per dag. Ideaal zou zijn: 8,5 suikerklontjes voor een vrouw en 10,5 suikerklontjes voor een man.

Hoe zit het met light en zero frisdrank?

We moeten je teleurstellen. Ook deze drankjes zijn niet goed voor de gezondheid. In light en zero frisdranken worden kunstmatige zoetstoffen verwerkt. Zoetstoffen die net als suiker nefast zijn voor je gezondheid. En wat we ook terugvinden in deze dieetdrankjes is fosforzuur. En zeg eens eerlijk, wil je dat binnen krijgen? Ook voor deze zoetigheden geldt dus: als je ze dan toch wilt drinken, doe het dan met mate!

Wat is dan een gezond alternatief voor frisdrank?

Eerst water en de rest komt later! Je lichaam hydrateren is uitermate belangrijk. Als je lichaam gehydrateerd is, geniet je van volgende voordelen:

  • Meer energie.
  • Een beter concentratievermogen.
  • Een stralende huid.
  • Het voorkomt hoofdpijn.
  • Het houdt je fris bij warmte.
We zouden minimum anderhalve liter water per dag moeten drinken om onze vochtreserves aan te vullen. Deze hoeveelheid geldt ook voor kinderen. Zelfs kleuters zouden gemiddeld één liter water per dag nodig hebben om goed gehydrateerd te blijven.

Water drinken is cool!

Je kunt water drinken aantrekkelijker maken voor je kinderen en voor jezelf. Op basis van water kun je zelfs gezonde frisdrank, zonder suiker, maken.

  • Voeg een smaakje toe aan water. Pers een halve sinaasappel/citroen of pureer aardbeien, frambozen, bessen en doe er 1 liter water bij. Zo heeft het water een kleurtje en een smaakje zonder de grote toevoer van suikers. Laat suikerrijke grenadines dus achterwege!
  • Organiseer een heuse watercocktailbar. Plaats verschillende kommetjes met sinaasappel, aardbeien, citroen, limoen, komkommer,... En laat je kinderen hun eigen watercocktails maken.
  • Koop een hippe drinkbus of kleine flesjes, dat maakt water drinken leuker. Je kunt je kinderen ook hun eigen drinkbeker laten maken door bokaaltjes te versieren met stickers. Wie heeft de coolste drinkbus?
  • Ook originele rietjes werken motiverend. Ga zelf aan de slag door bijvoorbeeld papieren snorren op rietjes te kleven. Zo drinkt je kind voldoende water én heb je mooie foto's.
Drink en eet jij dagelijks te veel suiker? Doe de Suikertest van Partena Ziekenfonds!

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

  Gezond eten

 

 

Artikel tags:

Lees ook

21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.
28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.