Hoe gezond is jouw smartphonegebruik?

Hoe lang zit jij per week naar een scherm te kijken? De campagne Kop Op wil je er bewust van maken. Doe de test en ontdek of jouw smartphone gebruik gezond is.
Hoe gezond is jouw smartphonegebruik?

Hoe lang laat jij 'je kop hangen'?

Onderzoek van de Uhasselt wijst uit dat meer dan 10 uur schermtijd per week gezondheidsrisico’s meebrengt op lange termijn. Hoe lang laat jij elke dag 'je kop hangen', of: staar je naar je smartphonescherm? De campagne Kop Op wil je er bewust van maken met een zelftest en een reeks bruikbare tips voor elk smartphonetype.

Hoe voel jij je bij je smartphonegebruik?

De test van Kop Op leidt je naar een smartphone-profiel gebaseerd op het gevoel dat je smartphone bij jou genereert: 

  • het gevoel dat je aanwezig moet zijn op social media
  • het gevoel dat je geen grens meer hebt tussen werk en privé 
  • het gevoel dat je smartphone al je tijd opslorpt 
  • het gevoel dat je gamegedrag (soms) problematisch is
  • het gevoel dat je smartphone ingewikkeld is

Volg je reële gebruik via een app

Elk smartphone-type krijgt na de test uitgebreide info over z'n schermgedrag. En dat kan verhelderend zijn. Want veel mensen schatten hun smartphonegebruik anders in dan het in werkelijkheid is.

Om die werkelijkheid in kaart te brengen, is er via Kop Op ook een speciaal ontwikkelde app. Die app brengt je smartphone-gewoonten in kaart, geeft je inzicht in je smartphonegebruik én geeft tips om te werken aan je ‘smartphonehygiëne’. Je vindt de zogenaamde mobileDNA app via de website van Kop Op.

Zo hou je je smartphone gebruik gezond

Zoek je inspiratie om je smartphone een nieuwe, gezonde plek in je leven te geven? Dan kun je een paar van de tips van Kop Op testen. Bedoeling is niet om je smartphone helemaal uit je leven te bannen. Maar wel om je gebruik gezond te houden, en eventuele stress rond je smartphone te helpen verminderen. Test alvast deze tips, en zoek tips op maat van jouw profiel op kopop.be: 

  • Naar bed zonder telefoon: Je smartphone niet meenemen naar je slaapkamer is de beste oplossing voor een betere nachtrust. Leg je lader in een andere kamer, en gebruik je telefoon niet meer vanaf 1 uur voor je gaat slapen.
  • Draag weer een horloge: Zo vermijd je de klassieke valkuil: je smartphone bovenhalen om het uur te checken en intussen 'snel' even Facebook, Twitter, e-mail, je bankrekening én je stappenteller checken... Een klassiek horloge is een makkelijke oplossing voor dat tijdrovende probleem.
  • Kies bewust voor smartphonevrije momenten: Laat je smartphone bewust thuis als je op stap gaat. Of zet hem eens een paar uur op vliegtuigstand. Test hoe het voelt om puur offline bezig te zijn.
  • Schakel meldingen en geluiden uit en leg je telefoon uit het zicht als je je wilt concentreren. Of laat hem gewoon in je tas zitten.
  • Kies een vast smartphonemoment op de dag: Tijdens dat half uurtje laat je je even helemaal gaan met scrollen, posten en liken. Daarna leg je je smartphone weer weg.
  • Lunchpauze = digi-detox tijd: laat je smartphone op je bureau liggen en maak een wandeling tijdens je lunchpauze. 
Meer tips vind je op de website van Kop Op.

Artikel tags:

Lees ook

05 oktober 2020

Steeds meer kinderen op raadpleging bij de oogarts

De kans dat een kind zelf aangeeft dat het niet goed ziet, is klein. Toch moeten steeds meer (jonge) kinderen een bril dragen. Dat blijkt uit een studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, gebaseerd op het aantal raadplegingen van kinderen bij oftalmologen en de terugbetalingen van optische hulpmiddelen. 
11 september 2020

Griepvaccinatie 2020 in twee fases

De Hoge Gezondheidsraad raadt meer dan ooit aan om risicopersonen te vaccineren, om zo te voorkomen dat ons gezondheidssysteem overbelast zou geraken wanneer er in het griepseizoen ook nog een COVID-19-piek zou komen. Daarenboven is vaccinatie van gezondheidswerkers belangrijk om de patiënt te beschermen, en zorgt de vaccinatie van 50 tot 64-jarigen voor een verminderde werklast in de eerste lijn.