Etiket onder de loep

Het etiket van een voedingsproduct zegt veel over hoe (on)gezond een product is. Neem tijd om het etiket te lezen en de voedingswaarden te vergelijken. In wat volgt leggen we uit wat je allemaal kunt vinden op het etiket en wat dat precies betekent.
Etiket onder de loep

Light

Een lightproduct is een product dat ten opzichte van het gewone product minstens 30% minder energie (kcal), vet of suikers bevat. Op het etiket moet genoteerd staan op welk aspect de term ‘light’ van toepassing is.  

Maar opgelet, light betekent niet altijd minder calorieën. In light chips wordt het vet bijvoorbeeld vervangen door koolhydraten en eiwitten die ook energie bevatten. Het blijft dus oppassen geblazen met light producten, ook omdat de kans bestaat dat je er meer van eet of drinkt, waardoor je uiteindelijk toch evenveel calorieën binnenkrijgt. Lees dus steeds aandachtig de verpakking en laat je niet misleiden!
 

De term light kan ook betekenen dat een product minder cafeïne of zout bevat, wat geen invloed heeft op de energievoorziening. Laat je dus niet strikken en lees altijd zorgvuldig de verpakking.

ADH en GDA

ADH of aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De ingrediëntenlijst op het etiket wordt opgesteld met de producten in dalende volgorde van gewicht waarin ze zijn gebruikt. Wanneer vitamines of mineralen vermeld worden, moeten de percentages van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven worden. Dit zijn de hoeveelheden voedingsstoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft.

GDA of dagelijkse voedingsrichtlijn

GDA is een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in hoeveel je eet en drinkt ten opzichte van de richtlijnen voor een gezonde voeding. Door de GDA moet je dus niet meer zelf omrekenen hoeveel een portie van een voedingsmiddel bevat. Voor een verantwoorde voeding is het namelijk belangrijk om naast de hoeveelheid calorieën ook bepaalde voedingsstoffen in de gaten te houden.

GDA op de verpakking geeft aan welke bijdrage één koekje levert aan de dagelijkse behoefte aan calorieën, eiwitten, koolhydraten, suikers, vetten, verzadigd vet, zout en vezels. Bijvoorbeeld: 30 gram cornflakes geeft je als volwassene geen voldaan gevoel. Een kom cornflakes zal dus niet de beloofde calorieën opleveren, maar snel meer dan het dubbele.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

 

 

Artikel tags:

Lees ook

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.

Gezond eten = Gezond slapen

Heerlijk toch, een pita na een avondje stappen?  Of een reep chocolade tijdens  je favoriete film? Maar is dat wel een goed plan, net voor je gaat slapen? Geloof het of niet, wat je in je mond stopt, beïnvloedt je slaap en je gezondheid. Maar hoe zit dat nu echt in elkaar?
07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.