Reken af met eenzaamheid en ga voor samenhorigheid

De feestdagen staan synoniem voor vrolijkheid, warmte én vooral gezelligheid met familie en/of vrienden. Maar wat als je net deze dagen door eenzaamheid getroffen wordt? Helaas een keiharde realiteit, want bijna de helft van alle Belgen voelt zich eenzaam. 
Reken af met eenzaamheid en ga voor samenhorigheid

Lange, donkere winterdagen kunnen best voor somberheid zorgen … Ken jij iemand die nood heeft aan een knuffel of iemand mist? De eindejaarsperiode (maar uiteraard ook daarna ...) is het ideale moment om daar even bij stil te staan. Meer zelfs: met z’n allen ons steentje bij te dragen om meer verbondenheid te creëren. Tijdens de feestdagen kun je misschien wat van je vrije tijd gebruiken om de eenzaamheid van iemand in je omgeving te doorbreken?

Kleine en grote tips om meteen mee aan de slag te gaan

Een mooi gebaar!

  • Nodig eens je buurvrouw/buurman uit: een heerlijk kopje koffie (mét gebakje …) maakt meteen de tongen los!
  • Maak af en toe een vriendelijk praatje op de oprit, het terras of in de tuin.
  • Of bied een luisterend oor.
  • Stuur een hartverwarmende boodschap via een kaartje, brief of mailtje.
  • Bied aan dat je voor vervoer kan zorgen: bij een familie- of ziekenhuisbezoek.
  • Vraag iemand mee voor een wandeling: mensen praten vaak makkelijker als ze in beweging zijn.
  • Geef eens een bosje bloemen (mag uit je eigen tuin zijn!).
  • Weet dat mensen buiten een groep kunnen vallen: betrek hen erbij.
  • Volg het tempo van de ander: voor ouderen en mensen met beperkte energie gaan zaken vaak te vlug. Geniet van de onthaasting in plaats van ze te verbijten.

Een kleine moeite ...

  • Help bij een kleine klus in huis én maak daarna tijd voor een praatje (zie puntje 1, koffie!).
  • Bied een helpende hand aan als je weet dat iemand ziek is. Je mag gerust meerdere personen optrommelen. Vele handen maken ...
  • Zet de vuilniszak of -container buiten voor de buurvrouw / buurman.
  • Trek samen naar de sportclub, bowling, fitness, natuurvereniging, een concert, bingo, een kaartnamiddag …: wie zich engageert in een vereniging of club, aan vrijwilligerswerk doet of maandelijks deelneemt aan culturele activiteiten, voelt zich duidelijk gelukkiger

Een beetje meer ambitie.

  • Vorm een ‘open huis’: nodig enkele mensen uit en zet een eetclubje, spelletjesclub, knutselclub, wijnclub, muziekclub … op.
  • Organiseer een straatfeest: nodig uiteraard ook eenzame mensen uit en breng hen in contact met individuen of koppels met dezelfde interesses.

Door iets te doen voor een ander, voelt iemand die eenzaam is zich waardevol.

  • Vraag om tips voor je eigen tuin.
  • Vraag om planten water te geven of de postbus leeg te maken als je weg bent. En geef nadien een klein cadeautje.

Partena Luisterlijn: gratis consultaties bij erkende psychologen.

Nood aan een goede babbel? Wil je graag eens van gedachten wisselen? Of gewoon eens je hart uitstorten? Wie het nummer 0800 88 0 81 belt, krijgt een erkend klinisch psycholoog aan de lijn. Per jaar heb je als Partena Ziekenfonds-lid recht op 5 gratis gesprekken van 45 minuten tot een uur. 

Het eerste gesprek is een intakegesprek, nadien beslist de psycholoog of er verdere telefonische gesprekken worden ingepland of er doorverwezen moet worden. 
Nog belangrijk om te weten:

  • Bellen kan van maandag tot vrijdag tussen 08:00 uur en 21:00 uur.
  • Geen wachtrijen ...
  • De Luisterlijn werkt onafhankelijk van het ziekenfonds en houdt zich strikt aan het beroepsgeheim. 

Lees ook

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress , verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.