Wat een ‘goed’ gesprek in tijden van isolatie voor je kan doen

Singles, zieke mensen, ouderen, nieuw samengestelde gezinnen, mensen in de zorgsector die voor anderen zorgen,  gezinnen met kinderen, die samen leven en werken en nog véle anderen zoeken momenteel naar een manier om verbonden te blijven met dierbaren. De overheidsmaatregelen dagen ons als sociale wezens uit om creatief te zijn om één van ons meest cruciale behoeftes te verzorgen: de nood aan sociaal, fysiek en mentaal contact met anderen.  Heb je het moeilijk? Dan kan ook de Partena Luisterlijn je helpen.
Wat een ‘goed’ gesprek in tijden van isolatie voor je kan doen

Wat opvalt is dat zélfs diegenen die nog mensen zien of spreken zich niet perse verbonden voélen. We besteden momenteel veel tijd aan (her)organisatie, angst en werk. We kunnen elkaar soms niet aanraken zoals we dat écht zouden willen. Veel gesprekken draaien rond corona. Velen ervaren weinig ‘ruimte’ en tijd om écht verbinding te voelen met anderen op een authentieke of ontspannende manier. 

Een goed gesprek

Een goed gesprek maakt dat we ons ondersteund en gezond kunnen voelen temidden een storm. Wat is dan een ‘goed’ gesprek en hoe kan men hier creatief mee omgaan? 

We zitten allen in hetzelfde schuitje

Als eerste is het belangrijk te beseffen dat we collectief (en zelfs globaal) iets delen: de realiteit van langdurige acute stress en onzekerheid met onze dierbaren, gemeenschappen, collega's en ja, zelfs de hele mensheid. Dit besef is een goede uitvalsbasis tot connectie.

Connectie via virtuele wereld

Sociale media zijn nog nooit zo belangrijk geweest voor het bieden van verbinding, aangezien veel van onze gemeenschappen volledig online gaan. Dit kunnen steunende boodschappen zijn naar een brede doelgroep. Denk aan een sportclub die online fitnesslessen uitstuurt, een muzikale familie die elke avond vanuit hun living enkele verzoeknummertjes opvoert, een skype verjaardagsviering met vrienden, de WC-rol challenge, enz. Maar ook intiemere één op één gesprekken. 

Maar: wat maakt een gesprek ‘verbindend’? 

Praktisch: Doseer je gesprekken

  • Plan je agenda niet vol met elke dag 3 mensen op te bellen. Doseer en plan wat je haalbaar en fijn vind. 
  • Groepsgesprekken zijn fijn maar virtueel is het vrij moeilijk om de focus op een onderwerp of een persoon vast te houden. Maak dus ook tijd voor één op één gesprekken. Deze laten meer openheid en kwetsbaarheid toe.

Inhoudelijk: go for feelings, not only facts

  • Vaak gaan we praktisch oplijsten hoe onze week eruit zag of welke moeilijkheden we hadden. Laat het niet hierbij. Probeer ook iets te zeggen over hoe je je bij deze hele situatie voelt of wat dit betekent voor je.
  • Als je merkt dat je gesprekspartner in vage, angstige of gestresseerde beschrijvingen spreekt, kun je proberen het gesprek te vertragen of te sturen.  Vraag ook actief hoe dit voor de ander is. Laat ze nadenken over de impact en de betekenis voor hen in het algemeen, zelfs buiten de context van corona, maar breder in relatie tot wie ze zijn.
  • Durf de emotionele route te nemen.  Een goed gesprek laat kwetsbaarheid toe. Hierdoor versterken we de band en voelen we ons ook begrepen in onze eigen emoties en moeilijkheden.
  • Deel je kwetsbare momenten, maar eveneens wat jou op die momenten helpt. Dit is informatie die mensen kan steunen en ze zich verbonden laat voelen.
  • Kies zeker ook af en toe voor lichte of niet-corona-gerelateerde onderwerpen. Vraag naar dingen die je nog niet wist over iemand!

Uit fysieke noden of intenties

We worden 'huidhongerig' wanneer we elkaar minder kunnen aanraken. We missen dan die positieve effecten van oxytocine, het knuffelhormoon dat ons verbindt met anderen. 
Spreek het uit als je iemand een knuffel wil geven. Zelf al kan dit niet echt. Het uitspreken van fysieke intimiteit creëert warmte en verbondenheid. 

Heb je het gevoel dat je bij je geliefden, familie of vrienden geen gehoor vindt, of denk je dat een professioneel oor je de juiste handvaten kan toereiken? Weet dan dat je als klant van Partena Ziekenfonds een beroep kan doen op de klinische psychologen van de Partena Luisterlijn. Je krijgt 5 gesprekken gratis. 

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.