Claudine testte uit of meer beweging haar beter doet slapen

Claudine heeft een zittende job en kijkt ’s avonds graag tv. Dat kluistert haar soms langer aan haar zetel dan goed voor haar is. Resultaat: ze gaat te laat slapen en krijgt daardoor elke namiddag een stevige dip. Ze probeert nu meer te bewegen overdag, en minder tv te kijken ’s avonds. De test: kijken of dit helpt om ’s avonds sneller haar bed op te zoeken.
 
Claudine testte uit of meer beweging haar beter doet slapen

Goede voornemens

Ik denk dat ik vooral te weinig uren slaap. Ik heb een sedentaire job en ben vaak te lui om ’s avonds nog te sporten. Netflix is voor mij aanlokkelijker dan me uit te sloven in een fitnesszaal tussen te veel zwetende mensen… Ik raak ’s ochtends makkelijk uit mijn bed, maar in de namiddag voel ik me vaak moe. Daar wil ik iets aan veranderen. Op tijd gaan slapen en genoeg bewegen zijn mijn goeie voornemens.”

Hier moet ik echt iets aan doen!

De eerste dag van het experiment ben ik veel buiten, maar ik beweeg weinig. ’s Avonds ga ik naar een optreden en zet ik een paar danspasjes. Dat is toch al iets. Ik val moeilijk in slaap. Misschien nog te lang televisie gekeken toen ik thuiskwam? De dag erop ga ik voor een vrijgezellenfeestje 2 uur kajakken en daarna dans ik de nacht door. Mijn Fitbit kan het aantal stappen nauwelijks bijhouden.

Ik slaap nadien goed, maar kort… Maar de eerste echte test voor mijn beweegvoornemen is mijn eerste werkdag na de vakantie. Kan ik dan voldoende bewegen? Nee dus. Ik ga met de auto naar het werk, blijf de hele tijd op mijn stoel zitten en ga met de lift naar de kantine. Hier ga ik echt iets aan moeten doen!”

                    

Ik voel het contrast met de stilzitdagen

De dagen erop test ik verschillende beweegvormen. Eén dag ga ik sporten: 45 minuten ‘BBB’ en een cardio-wandeling in het bos van 45 minuten. Ik val daarna uitgeput in slaap. Ik ben trots op mezelf en wil dit meer gaan doen. Ik test op een werkdag ook eens om meer te bewegen terwijl ik boodschappen doe. Ik parkeer de auto ver weg op de parking. Dat werkt qua aantal stappen, maar echt blij word ik er niet van. Dit soort bewegen heeft ook geen effect op mijn nachtrust: ik pieker mijzelf die avond in slaap.

Eén dag test ik mijn favoriete vorm van bewegen: shoppen met de mama! Hier kan geen enkele squat-oefening aan tippen! Ik weet niet of het aan het stappen of het shoppen ligt, maar ik slaap die nacht heerlijk. Na een paar dagen testen, voel ik meteen het contrast met typische ‘stilzit-dagen’. Na een late shift op het werk met weinig beweging, raak ik ’s avonds moeilijk in slaap.”

Bewegen is een goed idee

“Baanbrekende resultaten heeft de test voor mij niet opgeleverd, maar ik heb wel veel bijgeleerd. Zo beweeg ik op werkdagen écht te weinig. Daardoor heb ik ’s avonds de valse indruk dat ik niet moe ben, en ga ik veel te laat slapen. Dan slaap ik te weinig uren om echt uitgerust te zijn.

Als ik vergelijk met de dagen waarop ik ga sporten, of meer beweeg door te gaan dansen of shoppen, dan merk ik wel het verschil. Op die dagen voel ik me ’s avonds moe, val ik sneller in slaap en voel ik me minder verleid om nog lang naar tv te kijken. Meer bewegen is dus voor mij zeker een goed idee. Nu nog blijven zoeken naar manieren om dat te doen op werkdagen.” 

Ken jij alle feiten en fabels over slaap? Doe zelf de test! 

Tips van onze slaapexpert, dr. Inge Declercq

  1. Door voldoende te bewegen overdag, af en toe te sporten en genoeg buiten te zijn, leef je gezonder. Dat zal sowieso helpen om beter te slapen ’s nachts. Bewegen werkt ook ontspannend, en helpt om je hoofd vrij te maken.
  2. Vermijd om zware fysieke inspanningen te doen vanaf 3 uur voor het slapengaan.
  3. Als je elke ochtend een wandeling maakt van 20 à 30 min, kan na 4 weken je diepe slaap toenemen tot 70%.
  4. Een half uur fysieke activiteit per dag kan je slaapkwaliteit verbeteren.
  5. Kom zoveel mogelijk buiten. Buitenlucht en daglicht zorgen ervoor dat je interne klok stabiel blijft. Minstens 1 uur daglicht per dag, vooral tijdens het eerste deel van de dag zorgt ook voor een betere slaap.



 

Slaaptips uitgetest!

Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Ons klantenpanel deed de test. Lees de getuigenissen. 

 

Ebook slapeloosheid

Slaap je slecht? Pak de verborgen oorzaken aan! Ontdek onze handige tips. Download het gratis ebook.

Lees ook

14 oktober 2019

1 op de 2 Belgen heeft overgewicht

We roken en drinken minder, maar op vlak van gezonde voeding en lichaamsbeweging is er nog veel werk aan de winkel. Maar liefst 1 op de 2 Belgen heeft overgewicht. Dat blijkt uit het tweede deel van de Gezondheidsenquête 2018 van Sciensano.