Claudine test of meer beweging haar beter doet slapen

Claudine heeft een zittende job en kijkt ’s avonds graag tv. Resultaat: ze gaat te laat slapen en krijgt daardoor elke namiddag een stevige dip. Ze probeert nu meer te bewegen overdag, en minder tv te kijken ’s avonds. Helpt dat om ’s avonds sneller haar bed op te zoeken?
 
Claudine test of meer beweging haar beter doet slapen

Goede voornemens

Ik denk dat ik vooral te weinig uren slaap. Ik heb een sedentaire job en ben vaak te lui om ’s avonds nog te sporten. Ik raak ’s ochtends makkelijk uit mijn bed, maar in de namiddag voel ik me vaak moe. Op tijd gaan slapen en genoeg bewegen zijn mijn goeie voornemens.”

Hier moet ik echt iets aan doen!

De eerste dag van het experiment ben ik veel buiten, maar ik beweeg weinig. Ik val moeilijk in slaap. Misschien nog te lang televisie gekeken? De dag erop ga ik voor een feestje 2 uur kajakken en daarna dans ik de nacht door. Veel beweging dus. Ik slaap nadien goed, maar kort…

De eerste echte test is mijn eerste werkdag na de vakantie. Kan ik dan voldoende bewegen? Nee dus. Ik ga met de auto naar het werk, blijf de hele tijd op mijn stoel zitten en ga met de lift naar de kantine. Hier moet ik echt iets aan doen!

Ik voel het contrast met de stilzitdagen

De dagen erop test ik verschillende beweegvormen. Eén dag ga ik sporten. Ik val daarna uitgeput in slaap. Ik ben trots op mezelf en wil dit meer gaan doen. Ik test ook eens om meer te bewegen terwijl ik boodschappen doe. Ik parkeer de auto ver weg op de parking. Dat werkt qua aantal stappen, maar echt blij word ik er niet van. Dit soort bewegen heeft ook geen effect op mijn nachtrust: ik pieker mijzelf die avond in slaap.

Na een paar dagen testen, voel ik meteen het contrast met typische ‘stilzit-dagen’. Na een late shift op het werk met weinig beweging, raak ik ’s avonds moeilijk in slaap.”

Bewegen is een goed idee

“Ik heb veel bijgeleerd. Zo beweeg ik op werkdagen écht te weinig. Daardoor heb ik ’s avonds de valse indruk dat ik niet moe ben, en ga ik veel te laat slapen. Dan slaap ik te weinig uren om echt uitgerust te zijn.

Als ik vergelijk met de dagen waarop ik ga sporten, of meer beweeg, merk ik wel het verschil. Op die dagen voel ik me ’s avonds moe, val ik sneller in slaap en voel ik me minder verleid om nog lang naar tv te kijken. Meer bewegen is dus voor mij zeker een goed idee. Nu nog blijven zoeken naar manieren om dat te doen op werkdagen.” 

Ken jij alle feiten en fabels over slaap? Doe zelf de test! 

Artikel tags:

Slaaptips uitgetest!

Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Ons klantenpanel deed de test. Lees de getuigenissen. 

 

Ebook slapeloosheid

Slaap je slecht? Pak de verborgen oorzaken aan! Ontdek onze handige tips. Download het gratis ebook.

Lees ook

Wat is hartcoherentie?

Met hartcoherentie wordt het regelmatige interval tussen je hartslagen bedoeld. Dat je hart soms wat sneller of trager klopt, is normaal. Maar grote pieken en dalen kunnen wijzen op heftige emoties, zoals angst en stress. Ook je ademhaling speelt een rol. Als je inademt versnelt je hartslag, als je uitademt vertraagt die. Met je ademhaling kan je je hartritme beïnvloeden en meer coherent maken.
18 oktober 2021

Poets je tanden 2 keer per dag en voorkom cariës

Wist je dat 95% van de Belgen tijdens zijn levensloop te kampen heeft met cariës, oftewel tandbederf? Om dit te voorkomen is het aangeraden om twee keer per dag je tanden te poesten met een fluoridetandpasta aangepast voor je leeftijd. De Hoge Gezondheidsraad hernieuwde haar aanbevelingen rond fluoride.
15 oktober 2021

Oproep kandidatuurstelling ziekenfondsverkiezingen 2022

In juni 2022 worden de nieuwe algemene vergaderingen van Helan Onafhankelijk ziekenfonds en MLOZ Insurance geïnstalleerd. Om de zes jaar worden hiervoor in alle ziekenfondsen van het land verkiezingen georganiseerd. Wil je je hiervoor kandidaat stellen? Dat kan. Alle info vind je hier.