BMI en gezondheid wat moet je geloven

In België is een op twee te zwaar. Zwaarlijvigheid is vaak de oorzaak van suikerziekte, bepaalde kankers en hart- en vaatziekten. Het BMI, ook gekend als Body Mass Index, is een goede indicator om jouw gewicht te controleren. Maar wat zegt je BMI echt over je gezondheid? En hoe moet je je BMI berekenen?
BMI en gezondheid wat moet je geloven

Het BMI berekenen

Met behulp van het BMI kan men de vetmassa in jouw lichaam inschatten op basis van je lichaamsgewicht en lengte. Het BMI berekenen doe je met een eenvoudige formule: deel je gewicht in kilo’s door je lengte in meters in het kwadraat. 

Een voorbeeld: persoon van 70 kg met een lengte van 1,75 m.


BMI

 BMI score  Betekenis 
 20 - 25  Normaal gewicht
 25 - 30  Overgewicht
 > 30  Obesitas

De evolutie van het BMI

Het BMI onderging al geregeld wat wijzigingen. Had je voor 1995 een BMI van 25, dan had je een perfect gewicht. In datzelfde jaar veranderde de World Health Organization de BMI-grens voor overgewicht. Zo werd het BMI van 27,5 aangepast naar 25. Na 1995 kregen miljoenen mensen, met een BMI van 25, daarmee van de ene op de andere dag overgewicht. 

Gezondheid en BMI: wat je moet weten

Ken je de mythe ‘Je moet vermageren bij een te hoog BMI’? Een BMI is een goede maatstaf om te weten of je teveel weegt of juist niet. Het gewicht staat dan in relatie met je lengte. Er zijn echter ook nadelen verbonden aan een BMI: het houdt geen rekening met je fitheid, botstructuur en waar je gewicht vandaan komt. Heb je extra gewicht door een grotere spiermassa of heb je juist teveel van het leven geprofiteerd. Zo wegen spieren zwaarder dan vet. Wie erg gespierd is, kan volgens het BMI teveel wegen en toch weinig vet hebben. 

Volgens verschillende onderzoeken is lichamelijke conditie belangrijker voor je gezondheid dan je BMI. De grootste oorzaak van obesitas is een ongezonde levensstijl. Iemand die vaak gaat sporten en gezond eet, kan hetzelfde gewicht hebben als iemand die niet sport en ongezond eet. De gezondheid is op deze manier moeilijk te meten. 

EOSS als vervanger van het BMI

Steeds vaker wordt er gepleit voor het gebruik van een andere graadmeter om onze gezondheid te meten: de Edmonton obesity Staging Scale, ofwel EOSS. Deze graadmeter kijkt naar je gewicht maar ook of je daar psychisch blij mee bent en/of je nog eenvoudig kan bewegen. Ondervind je tijdens het wandelen een nood aan adempauzes, dan ben je er ernstiger aan toe dan iemand met overgewicht die geregeld gaat sporten. In tegenstelling tot het BMI, maakt het BMI daarin geen onderscheid. 

Daarnaast houdt het EOSS rekening met persoonlijke aandoeningen die verschillende symptomen hebben: hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel, hoge cholesterol of veel buikvet rondom je organen. Heb je een van deze symptomen, dan zegt dat meer over je gezondheid dan je BMI.

Lees ook

Lekkere en gezonde vieruurtjes

Bij Partena Kinderopvang is ons motto de gezonde reflex. In tijden zoals deze is het echter zeer verleidelijk om terug te vallen op ongezonde alternatieven, en dat is ook begrijpelijk. Thuiswerk combineren met de zorg voor je kinderen is qua planning niet altijd evident. Maar zie het als een pauze voor jezelf én je kind. Met het bereiden van gezonde snacks sla je ineens twee vliegen in 1 klap.

Dana d'Hulst
Kindbegeleidster Partena Kinderopvang
21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.