Nieuws Gezond leven
15 januari 2020

deel

8 op de 10 tieners wereldwijd bewegen te weinig

Wereldwijd bewegen 8 op de 10 jongeren minder dan één uur per dag. Dat blijkt uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) bij 1,6 miljoen scholieren tussen 11 en 17 jaar uit 146 landen.

België in de middenmoot

De WGO beveelt aan om minstens één uur per dag aan lichaamsbeweging te doen: spelen, fietsen, wandelen, … Uit een grootschalige studie van deze organisatie blijkt nu dat 8 op de 10 jongeren wereldwijd die drempel niet halen. Meisjes scoren daarbij slechter dan jongens, met respectievelijk 85 % tegenover 78 %. In de studie haalde Bangladesh de beste punten met ‘slechts’ 63 % van de jongens en 69 % van de meisjes die te weinig bewegen. En België? Wij zitten in de middenmoot met 79 % van de jongens en 88 % van de meisjes die onvoldoende aan lichaamsbeweging doen. 

Nood aan beleidsmaatregelen

De WGO vraagt aan alle overheden wereldwijd om meer beleidsmaatregelen te nemen rond lichaamsbeweging bij de schoolgaande jeugd. Ook de Onafhankelijke Ziekenfondsen vragen om een ambitieus preventiebeleid, onder meer rond fysieke activiteit bij jongeren. Want lichaamsbeweging is niet alleen belangrijk voor de fysieke ontwikkeling van jongeren, maar ook voor hun mentale gezondheid.

Meer info

Zit jij ook te veel stil? Doe de test en schrijf je in voor het gratis begeleidingsplan. Partena Ziekenfonds helpt je in 4 weken uit je stoel!

Wist je trouwens dat je een Beweegbonus krijgt van Partena-Ziekenfonds als je meer beweegt?

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.