Nieuws Gezond leven
14 oktober 2019

deel

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.

Gezonde voeding in een notendop

  1. Eet elke dag ten minste 125 g volle graanproducten. Verkies volkorenbrood boven wit brood en eet volkoren pasta in plaats van witte pasta.
  2. Eet elke dag 250 g fruit (2 stukken) en ten minste 300 g groenten (rauw of bereid).
  3. Vervang ten minste één keer per week vlees door peulvruchten.
  4. Eet dagelijks 15 tot 25 g noten of zaden zonder zoute of zoete omhulsels.
  5. Beperk je zoutinname. Kruiden en niet-gezouten specerijen zijn goede alternatieve smaakmakers.

Maak het gezellig

De Hoge Gezondheidsraad komt nog met een opvallend advies. Niet over het eten zelf, maar over de sfeer errond. De HGR ijvert ervoor om zoveel mogelijk samen te eten: thuis, op school, op het werk, in de (zorg)centra, … Kortom, maak het gezellig en geniet van de sociale voordelen van samen eten. 

Meer info

Ontdek de volledige studie op de site van de Hoge Gezondheidsraad.

 

Artikel tags:

Lees ook

07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.

Kinderen en suiker

Hoeveel suiker mogen kinderen eten? Hoe leer je ze evenwichtig eten, gezond ontbijten en kiezen voor de juiste snacks? En wanneer kan een beetje snoep of zoetigheid?