NieuwsGezond leven
14 oktober 2019

deel

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.

Gezonde voeding in een notendop

  1. Eet elke dag ten minste 125 g volle graanproducten. Verkies volkorenbrood boven wit brood en eet volkoren pasta in plaats van witte pasta.
  2. Eet elke dag 250 g fruit (2 stukken) en ten minste 300 g groenten (rauw of bereid).
  3. Vervang ten minste één keer per week vlees door peulvruchten.
  4. Eet dagelijks 15 tot 25 g noten of zaden zonder zoute of zoete omhulsels.
  5. Beperk je zoutinname. Kruiden en niet-gezouten specerijen zijn goede alternatieve smaakmakers.

Maak het gezellig

De Hoge Gezondheidsraad komt nog met een opvallend advies. Niet over het eten zelf, maar over de sfeer errond. De HGR ijvert ervoor om zoveel mogelijk samen te eten: thuis, op school, op het werk, in de (zorg)centra, … Kortom, maak het gezellig en geniet van de sociale voordelen van samen eten. 

Meer info

Ontdek de volledige studie op de site van de Hoge Gezondheidsraad.

 

Artikel tags:

Lees ook

28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.