Hoeveel stappen zet jij per dag? Doe mee aan de 10.000-stappenclash!

10.000 stappen per dag is een mooi doel voor een gezond beweegpatroon. Hoeveel stappen zet jij per dag? Doe van zaterdag 30 april t.e.m. zaterdag 28 mei 2016 mee aan de 10.000-stappenclash en ga samen met je vrienden, buren of familie virtueel de wereld rond.
Hoeveel stappen zet jij per dag? Doe mee aan de 10.000-stappenclash!

Meer bewegen voor meer energie

Je wilt graag meer bewegen, maar je hebt geen tijd? Of sporten is écht niks voor jou? Vergeet dan niet dat je helemaal niet hoeft te sporten om genoeg te bewegen. Jezelf trakteren op een goede gezondheid, meer energie en minder stress is eigenlijk best eenvoudig: zorg ervoor dat je per dag minstens 10.000 stappen (of 8.000 voor 65-plussers) zet, en je hebt meteen een gezonde portie beweging in je levensstijl ingelast. 

De voordelen van stappen:

  • Het kost je niks. Je hebt geen speciaal materiaal nodig.
  • Je kunt het overal doen. Leg je normale verplaatsingen eens wat vaker te voet af: neem bv. de trap in plaats van de lift, of ga te voet naar de bakker. 
  • Je hoeft er niet speciaal tijd voor uit te trekken. Je kunt je dagelijkse portie beweging naar believen indelen in kleine stukjes. 
  • Je kunt er vandaag nog mee beginnen. Je hoeft geen al te moeilijke drempels over als je nu niet gewoon bent om veel te bewegen. Gewoon de wandelreflex aankweken, en je maakt voor je gezondheid al heel snel een verschil.

Tel je stappen

Om jezelf gemotiveerd te houden, is een stappenteller een fijne bondgenoot op weg naar meer beweging. Zien hoeveel je elke dag bewogen hebt, zal je alleen maar stimuleren om je nieuwe gewoonte vol te houden, of om na een rustige periode weer wat actiever te worden. 

Bouw langzaam op

Heb je een zittend beroep, dan is 10.000 stappen per dag halen misschien niet zo evident voor jou. Of ben je op dit moment helemaal niet gewoon om veel te bewegen, dan kan het ook gezonder zijn om je goede voornemens geleidelijk in de praktijk om te zetten. Een stappenteller kan je helpen om je aantal stappen geleidelijk en op een realistische manier op te voeren.

  • Koop een goede stappenteller. Wij selecteerden een paar goede modellen in onze Gezondheidsshop Shopavita.
  • Begin met een nulmeting: tel met de stappenteller na hoeveel stappen je zet in je huidige levensstijl.
  • Probeer dat aantal stappen in 6 weken te verdubbelen. Dat betekent dat je elke week 10 à 15 % meer stappen zet.
  • Beloon jezelf als je je doel behaald hebt!

10.000-stappenclash: stappencompetitie van de Vlaamse gemeenten 

Van zaterdag 30 april t.e.m. zaterdag 28 mei 2016 loopt er een unieke stappencompetitie tussen de inwoners van de Vlaamse steden en gemeenten. De inwoners van elke gemeente stappen samen virtueel rond de wereld. 

De gemeente die na één maand de meeste stappen heeft gezet (in verhouding tot het totaal aantal volwassen inwoners van de gemeenten), is de winnaar. Die krijgt een mooie prijs, én de titel van actiefste gemeente van Vlaanderen.

Meer info?

Kijk op www.10000stappen.be

TIP ! Weet dat Partena je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 ebook gezond bewegen

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.

Tips om meer te bewegen in de winter

Met het koude winterweer wordt sporten al snel heel wat minder aantrekkelijk. De dagen korten in en wanneer je ‘s avonds na het werk of na school thuiskomt, is het vaak al donker als je nog de deur uit wilt. Bovendien staat de winter voor gezelligheid waarbij eten, drinken en relaxen centraal staan. Het valt dan ook niet te ontkennen dat bij velen onder ons sporten op een lager pitje komt te staan.

Maar niet getreurd! Dankzij deze tips kom je sportief de winter door.