Zwanger en je buikspieren trainen: een goed idee?

Sporten als je zwanger bent, is goed voor jou en je baby. Maar hoe zit het met je buikspieren? Welke buikspieren mag je trainen? En hoe train je die? Welke moet je met rust laten? 
Zwanger en je buikspieren trainen: een goed idee?
Het antwoord is minder ingewikkeld dan je denkt: je rechte buikspieren mag je niet meer trainen. Wat je wel mag trainen is de core (centraal gedeelte van het lichaam). Gedurende je zwangerschap gaan je rechte buikspieren wijken (dit noemen we diastase). Dit betekent dat er ruimte komt tussen de linker- en de rechterhelft van je rechte buikspieren. Dit komt doordat je baarmoeder groeit en is dus heel normaal. Download ook onze handige gids over een gezonde zwangerschap.

Op verantwoorde wijze

Belangrijk bij het trainen van je core is dat je dat op een verantwoorde wijze doet, zodat de rechte buikspieren niet verder wijken dan noodzakelijk. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer je te veel druk hebt gezet op je rechte buikspieren, gaan ze niet meer helemaal naar elkaar toe en zal er een ruimte tussen blijven bestaan. Dat kan door een bepaalde inspanning in je dagelijkse leven, of wanneer je al enkele zwangerschappen achter de rug hebt. Maar dat wil je natuurlijk vermijden.

Waarom een sterke core belangrijk is

Je schuine buikspieren, dieper gelegen buikspier, bilspieren en rugspieren mag je gewoon blijven trainen tot het einde van je zwangerschap. 

Waarom zijn sterke rug-, billen en schuine- en dieper gelegen buikspieren belangrijk? 

  • Ze vormen een ‘korset’ dat je steeds groter wordende buik, gewichten en je losser wordende bekken ondersteunt. 
  • Stevige schuine- en dieper gelegen buikspieren zijn belangrijk om goed te kunnen persen bij de bevalling en om je hollere onderrug te ondersteunen en zo rugklachten zoveel mogelijk voorkomen. 
  • Stevige rugspieren zijn goed om je rechte buikspieren te ontlasten. 
  • Een sterke core zorgt voor een goede houding tijdens en vooral ook na de zwangerschap. Hoe stabieler je Core hoe beter het herstel van de diastase.

Laat je begeleiden

Je laten begeleiden tijdens het trainen van je core is een goed idee. Bespreek dit met je huisarts, kinesist en/of gynaecoloog. 

Krijg meer terugbetaald dankzij Medicalia

De verzekering Medicalia betaalt 75% van het remgeld voor kinesitherapie terug. Lees hier ook meer over de wettelijke terugbetaling voor kinesitherapie.

Wist je trouwens dat je met de bijkomende verzekering Medicalia een geboortepremie van 250 euro krijgt? Bekijk het aanbod van Medicalia hier! Met de verzekering medische kosten Medicalia, dan kun je ook rekenen op een bijkomende terugbetaling van het remgeld voor raadplegingen en behandelingen door erkende artsen, specialisten, kinesisten, verpleegkundigen, vroedvrouwen, bandagisten, orthopedisten, logopedisten en fysiotherapeuten. Ouders genieten bij Partena Ziekenfonds meer voordelen: bekijk de voordelen op maat van je gezin.

Alles over een gezonde zwangerschap

Wil je graag meer weten over een gezonde zwangerschap? Download het gratis ebook!

ebook gezond zwanger

Lees ook

Nostalgie: Tik Tak in de opvang!

Iedereen kent het bekende tv-programma Tik Tak wel met het herkenbare deuntje en de drie schaapjes. Ellen Dobbelaere bracht Tik Tak naar Kinderdagverblijf Bieze Beize in Destelbergen. Nostalgie ten top voor groot en klein!
 

Het verhaal van Amina

Voor Amina en haar man was de keuze voor kinderen heel bewust. Toch overviel het prille moederschap haar een beetje: ‘Plots moet je jezelf op de tweede plaats zetten’.