Start van de blokperiode

Hoe studeer je best en hoe verhoog je je slaagkansen? Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen routines en gewoontes als het gaat om de perfecte studiemethode. We geven een aantal tips die iedereen kunnen helpen.
Start van de blokperiode

Hoe studeren?

  • Kies een vaste, rustige plek waar je je leerstof kan herhalen. Zo verlies je geen tijd door je studiemateriaal steeds te verhuizen.
  • Zorg voor routine en structuur in je studiemomenten. Zo kun je best elke ochtend op hetzelfde uur beginnen met studeren en ten laatste anderhalf uur voor het slapengaan stoppen. 
  • Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, maar zorg er toch voor dat je een minimum aantal uren slaapt zodat je fris en monter bent. Algemeen gezien is 8 uur slaap per nacht aangewezen. Neem om de 50 minuten 10 minuten pauze, langer kun je je toch niet optimaal concentreren. Schep een luchtje, drink wat water of luister naar muziek.
  • Plan voldoende tijd in voor elke maaltijd van de dag. 
  • Zet je gsm/smartphone uit tijdens het studeren om niet afgeleid te zijn. 

Tips om je slaagkansen te verhogen

  • Doe een half uur per dag aan sport (fietsen, joggen, zwemmen, …). Je spieren zullen meer ontspannen zijn, je zult sneller in slaap vallen en beter slapen, je zult je beter kunnen concentreren en minder gestresseerd zijn. Ook wandelen hoort bij één van de mogelijkheden!
  • Beluister elke dag een beetje muziek, dat stimuleert het concentratievermogen. De muziekkeuze maakt niks uit, het belangrijkste is dat jij er graag naar luistert! 
  • Speel je graag videospelletjes? Beperk dat dan tot één uur per dag. Speel je meer dan een uur, dan zul je minder goed slapen en vermindert je concentratievermogen. 
  • Eet evenwichtig, licht en op vaste uren. Sla zeker het ontbijt niet over.
  • Drink minstens één liter water per dag en vermijd een teveel aan energiedrankjes, frisdrank, thee of koffie.

Hoe dan ook, veel succes met je examens, weer een cliché als een paal boven water; maar je studententijd zou een van de mooiste van je leven moeten zijn, dus…

Lees ook

Tips om je thuisomgeving kindveilig te maken

Wie kleine kinderen in huis heeft, kent ongetwijfeld de uitspraak "je moet ogen op je rug hebben". Onze allerkleinsten gaan graag op ontdekking. En dat is goed, kinderen moeten gestimuleerd worden op alle vlak, ook al leidt dat soms tot kapoenenstreken. Maar wel liefst in een veilige omgeving natuurlijk.

1 op 4 peuters hinkt achterop bij motorische ontwikkeling

Maar elke dag 15 minuten oefenen in de kinderopvang toont beloftevolle resultaten. Dat ontdekten onderzoekers van UGent en VUB na een studie in de kinderdagverblijven van Partena en OZ Kinderopvang. Alle partijen roepen op om werk te maken van kwaliteitsvolle beweging in de kinderopvang en een goede opleiding voor kindbegeleiders. 

Naar oma en opa: meer dan alleen een kinderparadijs

Ouders voeden op en grootouders verwennen, een vertrouwde volkswijsheid. Maar we moeten niet rond de pot draaien: grootouders zijn voor veel families de meest betrouwbare schakel in hun sociale cirkel. Ze vangen de kindjes op na school of bij ziekte, ze zijn ervaren in hun zorg en ze maken maar al te graag tijd vrij voor de kleintjes. Maar dat ideale scenario komt er niet zomaar ...