Slaaptips voor pubers

Pubers die laat naar bed gaan en in het weekend tot ‘s middags blijven slapen, een gedrag waaraan veel ouders zich ergeren. Waarom hebben pubers nu zoveel slaap nodig? De reden voor dit slaapgedrag is niet wat je zou verwachten. Kom het hieronder te weten!
Slaaptips voor pubers

Ander slaapritme

‘s Ochtends hebben ze moeite met wakker te worden en ‘s avonds zijn ze nog lang niet moe: een situatie die je ongetwijfeld bekend is. Pubers ontwikkelen vanaf hun 12 jaar een ander slaapritme waardoor hun biologische klok naar achteren schuift. Dit waak-en slaapritme wordt veroorzaakt door een hormoon in de hersenen dat ervoor zorgt dat we slaperig worden. Hierdoor staan de hersenen van pubers overdag nog in nachtmodus, wat dus ook meteen de reden is waarom pubers pas laat op de avond moe worden. Download ook onze handige gids over slapeloosheid.

9 uur slaap per nacht

Jongeren hebben gemiddeld 9 uur slaap nodig om overdag voldoende energie te hebben. Daarnaast is deze 9 uur slaap nodig om alle prikkels van de dag voordien te verwerken en om lichamelijke veranderingen in balans te brengen. Echter zijn er weinig jongeren die aan 9 uur geraken. Te weinig slapen heeft negatieve gevolgen op schoolprestaties en vergroot de kans op negatieve gevoelens tot zelfs een depressie. 

Mogelijk slaaptekort?

Doordat het lichaam van je puber zo snel verandert, heeft hij in deze periode juist veel slaap nodig. Pas laat in slaap vallen betekent ‘s ochtends moeilijk wakker te krijgen. Hij voelt zich daarom constant moe, wat het risico op een chronisch slaaptekort vergroot. De gevolgen van een chronisch slaaptekort zijn:

  • concentratieproblemen
  • stemmingswisselingen 
  • depressieve gevoelens
  • weinig inspiratie

Het is daarom van groot belang om je puber voldoende te laten slapen. Is het tijdens de week niet mogelijk omdat hij naar school moet, gun hem dan de nodige rust tijdens het weekend. Neem zijn stemmingswisselingen daarom ‘s ochtends niet kwalijk.

Tips om beter te slapen

Het is bijna een onmogelijke opgave om je puber dagelijks 9 uur te laten slapen. Er zijn wel een aantal mogelijkheden om het slaaptekort te beperken.

Hieronder enkele handige slaaptips:

  1. Leg aan je puber uit waarom hij later moe wordt, maar vermeld ook dat een slaap van 9 uur erg van belang is.
  2. Laat je puber uitslapen wanneer het mogelijk is, ook bijslapen in het weekend is een belangrijk moment.
  3. Stimuleer je puber om te sporten. Dagelijkse beweging zorgt voor een goede nachtrust.
  4. Bespreek samen wat een effectief moment is voor bedtijd en hoe laat je puber echt gaat slapen. 
  5. Stimuleer je puber om een boek of tijdschrift te lezen voor het slapen gaan
  6. Laat hem/haar de smartphone aan de kant leggen, want de aanmaak van het slaaphormoon wordt afgeremd door het licht van beeldschermen.

Lees hier ook waarom kinderen in het lager best de klok rond slapen

Alles wat je moet weten over slapeloosheid

Ontdek tips om de slaap beter te vatten in onze gratis gids!

ebook slapeloosheid

 

Lees ook

Mild ouderschap, groeien als gezin

Met de zomervakantie straks breekt ook het moment voor family time en ontspanning weer aan. De perfecte tijd dus om alle stress los te laten, en misschien zelfs … een aantal regeltjes? Want gewoon je eigen buikgevoel durven volgen als je met je kinderen omgaat, kan heel bevrijdend zijn. Niet alleen voor jou, maar voor je hele gezin. Hoe dat komt, legt Nina Mouton, auteur van het boek Mild Ouderschap, je uit.

Een trouwfeest in het dagverblijf

De liefde tussen 2 peutertjes in kinderdagverblijf Boskabouter in Melle was zo overduidelijk, dat de kindbegeleiders die liefde wilden vereeuwigen. Ze hielden daarom een heus trouwfeest voor de 2 tortelduifjes.

Ontdekking van het blotevoetenparcours in Heldenhuis

Een blotevoetenpad buiten kenden we al, maar ook binnen kun je heel eenvoudig zo’n tactiel pad maken. Bij kinderopvang Heldenhuis in Antwerpen maakten ze er een met verschillende materialen, om dan de kleine voetjes op verkenning te laten gaan.