Puber op de proef

Tijdens de puberteit willen jongeren meer en meer zelf beslissen wat ze doen tijdens hun vrije tijd, waaraan ze hun zakgeld spenderen en ook wat ze willen eten. Een chocoladereep is aantrekkelijker dan een potje yoghurt...
Puber op de proef

Geef het goede voorbeeld

  • Ontbijten: je moet er wat vroeger voor opstaan, maar het loont de moeite. Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen in de voormiddag.
  • Drink water: jongeren kiezen vaak voor suikerrijke dranken zoals frisdranken en vruchtensappen. Zet thuis steeds water op tafel en geef water mee naar school. Maak afspraken: mag frisdrank enkel in het weekend of ook tijdens de week?
  • Calcium: een glas melk bij de maaltijd lijkt niet zo hip. Toch zijn melk en zuivelproducten onze belangrijkste bronnen van calcium. En dat goedje is essentieel voor ons skelet en gebit. Kies voor melk of yoghurt bij het ontbijt of als gezond tussendoortje. Ook groene groenten zijn rijk aan calcium.
  • Variatie: als het aan een puber ligt, eet hij elke dag frieten, pizza of hamburgers. Samen een weekmenu opstellen kan helpen om voor voldoende variatie te zorgen en op die manier evenwichtig te eten. Bekijk zeker ook het schoolmenu en stem het thuisaanbod hierop af.
  • Niet overdreven veel eten: jongeren hebben vaak grote honger. Dat is niks om je zorgen over te maken. Als ze die honger op de juiste manier stillen, is er niks aan de hand. Doen ze dit door de hele dag te snacken dan loopt het mis. Kies voor 3 hoofdmaaltijden en 2 tot 3 tussendoortjes.
  • Gemakzucht: zorg ervoor dat de gezondste keuze de gemakkelijkste keuze is. Vul de frigo met fruit, rauwkost en vers gemaakte soep. Zet ook een fruitmand op zichtbare plaatsen. Als er nooit vers fruit of rauwkost in huis is, dan is de kans klein dat jongeren er spontaan naar vragen.
  • Dieet: jongeren die nog volop groeien mogen niet zomaar op dieet. Eenzijdige diëten houden gevaar in op tekorten. Tot 18 jaar gelden leeftijdsgebonden BMI-normen die verschillend zijn van deze voor volwassenen. Raadpleeg een arts bij twijfel.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 gezond eten

Lees ook

Tips om je thuisomgeving kindveilig te maken

Wie kleine kinderen in huis heeft, kent ongetwijfeld de uitspraak "je moet ogen op je rug hebben". Onze allerkleinsten gaan graag op ontdekking. En dat is goed, kinderen moeten gestimuleerd worden op alle vlak, ook al leidt dat soms tot kapoenenstreken. Maar wel liefst in een veilige omgeving natuurlijk.

1 op 4 peuters hinkt achterop bij motorische ontwikkeling

Maar elke dag 15 minuten oefenen in de kinderopvang toont beloftevolle resultaten. Dat ontdekten onderzoekers van UGent en VUB na een studie in de kinderdagverblijven van Partena en OZ Kinderopvang. Alle partijen roepen op om werk te maken van kwaliteitsvolle beweging in de kinderopvang en een goede opleiding voor kindbegeleiders. 

Naar oma en opa: meer dan alleen een kinderparadijs

Ouders voeden op en grootouders verwennen, een vertrouwde volkswijsheid. Maar we moeten niet rond de pot draaien: grootouders zijn voor veel families de meest betrouwbare schakel in hun sociale cirkel. Ze vangen de kindjes op na school of bij ziekte, ze zijn ervaren in hun zorg en ze maken maar al te graag tijd vrij voor de kleintjes. Maar dat ideale scenario komt er niet zomaar ...