NieuwsGezin
05 november 2015

deel

Hoe motiveer je pubers tot gezond eten?

Tijdens de puberteit willen jongeren meer en meer zelf beslissen: wat ze doen tijdens hun vrije tijd, waaraan ze hun zakgeld spenderen en ook wat ze willen eten. De druk van vrienden is hierbij groot.
Hoe motiveer je pubers tot gezond eten?

En dat is normaal. Maar hoe stimuleer je hen toch tot gezond eten? Een chocoladereep is aantrekkelijker dan een potje yoghurt, maar gezonde voeding is belangrijk om in alle noodzakelijke voedingsstoffen te voorzien. Het spreekt voor zich dat je als ouder het goede voorbeeld moet geven. 

Aandachtspunten

  • Pubers ontbijten niet of weinig: leer je puber dat je wel wat vroeger moet opstaan om een gezond ontbijt te nemen, maar het loont de moeite. Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen in de voormiddag.
  • Pubers drinken liever frisdrank dan water: jongeren kiezen vaak voor suikerrijke dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen. Water is een minder evidente keuze tijdens de puberteit. Zet thuis steeds water op tafel en geef water mee naar school. Maak afspraken: mag frisdrank enkel in het weekend of ook tijdens de week?
  • Pubers eten een eentonig menu: a ls het aan een puber ligt, eet hij elke dag frieten, pizza of hamburgers. Samen een weekmenu opstellen kan helpen om voor voldoende variatie te zorgen en op die manier evenwichtig te eten. Bekijk zeker ook het schoolmenu en stem het thuisaanbod hierop af.
  • Pubers grazen: jongeren hebben vaak grote honger. Dat is niks om je zorgen over te maken. Als ze die honger op de juiste manier stillen, is er niks aan de hand. Doen ze dit door de hele dag te snacken dan loopt het mis. Zorg ervoor dat ze kiezen voor drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes.
  • Pubers zijn gemakzuchtig: zorg ervoor dat de gezondste keuze de gemakkelijkste keuze is: vul de frigo met fruit, rauwkost en vers gemaakte soep. Zet ook een fruitmand op zichtbare plaatsen. Als er nooit vers fruit of rauwkost in huis is, dan is de kans klein dat jongeren er spontaan naar vragen.
  • Pubers gaan op dieet: jongeren die nog volop groeien mogen niet zomaar op dieet. Eenzijdige diëten houden gevaar in op tekorten. Tot 18 jaar gelden leeftijdsgebonden BMI-normen die verschillend zijn van deze voor volwassenen. Raadpleeg een arts bij twijfel over het gewicht van jouw puber.

TIP ! Weet dat Partena je ook ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

 

Lees ook

Mild ouderschap, groeien als gezin

Met de zomervakantie straks breekt ook het moment voor family time en ontspanning weer aan. De perfecte tijd dus om alle stress los te laten, en misschien zelfs … een aantal regeltjes? Want gewoon je eigen buikgevoel durven volgen als je met je kinderen omgaat, kan heel bevrijdend zijn. Niet alleen voor jou, maar voor je hele gezin. Hoe dat komt, legt Nina Mouton, auteur van het boek Mild Ouderschap, je uit.

Een trouwfeest in het dagverblijf

De liefde tussen 2 peutertjes in kinderdagverblijf Boskabouter in Melle was zo overduidelijk, dat de kindbegeleiders die liefde wilden vereeuwigen. Ze hielden daarom een heus trouwfeest voor de 2 tortelduifjes.

Ontdekking van het blotevoetenparcours in Heldenhuis

Een blotevoetenpad buiten kenden we al, maar ook binnen kun je heel eenvoudig zo’n tactiel pad maken. Bij kinderopvang Heldenhuis in Antwerpen maakten ze er een met verschillende materialen, om dan de kleine voetjes op verkenning te laten gaan.