Hoe examenstress vermijden?

Je wordt er liefst zo weinig mogelijk aan herinnerd, en toch voel je al wat spanning. Klamme handjes zijn soms niet veraf. Dat is zonder twijfel de examenstress die toeslaat. Net voor de blokperiode kun je al een aantal zaken doen voor een gerust gemoed.
Hoe examenstress vermijden?

Goed begonnen…

Het is een cliché als een paal boven water, maar het klopt: goed begonnen, is half gewonnen. Zorg dat je leerstof in orde is voor je aan de blok begint. Als je lesmateriaal in orde is, kun je ook gemakkelijker alles in je hoofd ordenen. 

  • Zoek voor elk vak je nota’s, oefeningen en fiches bij elkaar. 
  • Ga na of je cursussen voor elk vak volledig zijn en op orde zitten. Dit vergt niet zoveel tijd. 
  • Als er delen ontbreken, noteer welke dit zijn en leen de nota's van je vrienden om die van jou aan te vullen. 

Enkele tips om de examenperiode goed aan te pakken...

Maak je studieplanning

  • Tel het aantal dagen die je nog hebt om de leerstof te herhalen voor elk examen. 
  • Maak voor elk vak een lijstje van wat je moet studeren (bijvoorbeeld 5 hoofdstukken voor wiskunde, 6 thema's voor Frans, ...)
  • Teken een tabel met evenveel kolommen als het aantal dagen die je voor je vakken hebt. Noteer in elk vakje de datum. Maak in de tabel een gedetailleerde planning op per dag en per uur dat je kunt studeren.
  • Verdeel je studeermomenten over de tijd die je hebt. Begin met de oudste lessen (gezien in het begin van het jaar) en eindig met de meest recente. Die kun je je meestal nog beter herinneren.
  • Lange weekends zijn het ideale moment om leerfiches op te stellen die je kunnen helpen bij het studeren.
  • Door beknopte overzichten of een mindmap te maken van je leerstof kun je bepaalde dingen soms beter onthouden. Er zijn online heel wat gratis tools te vinden om je te helpen met het mindmappen. 

Hoe studeren?

  • Kies een vaste en rustige plaats uit waar je kan studeren en herhalen.

  • Begin elke ochtend op dezelfde tijdstip, en stop anderhalf uur voor je gaat slapen. Zorg dat je minstens 8 uur slaapt per nacht. 

  • Neem om de 50 minuten een pauze van 10 minuten, want anders kun je je niet meer optimaal concentreren. Ga even naar buiten om frisse lucht, neem een slokje water of luister een beetje naar muziek. 

  • Neem voldoende tijd voor elke maaltijd van de dag.

  • Zet je mobiele telefoon/smart Phone uit tijdens het studeren, want het zorgt voor afleiding.  

Tips om je slaagkansen te verhogen

  • Sport een half uur per dag (fietsen, joggen, zwemmen). Op die manier ontspan je je spieren en zal je beter en sneller in slaap vallen Bovendien zal je je beter kunnen concentreren en minder stress ervaren. 

  • Luister elke dag naar een beetje muziek, het stimuleert de concentratie. Dance, rock of hiphop, wat je maar wilt!

  • Hou je van gamen? Beperk het tot een uur per dag, anders daalt je concentratie en zal je minder goed slapen. Stop minstens een uur voor het slapengaan. 

  • Eet evenwichtig , licht en op vaste tijdstippen. Sla het ontbijt niet over!

  • Drink ten minste één liter water per dag en vermijd energiedrankjes, frisdrank, koffie of thee. 

  • Het is geen goed idee om ’s nachts te studeren of te herhalen. 

D-Day 

  • Neem rustig tijd voor het ontbijt. 

  • Neem een tussendoortje en een flesje water mee naar het examen. 

  • Luister niet naar de vragen en antwoorden van andere klasgenoten, die waarschijnlijk aan het stressen zijn. Hou het hoofd koel, en probeer niet te veel te praten over de leerstof voor het examen begint. Praten over andere dingen is veel leuker en minder stresserend. 

  • Neem tijd om de vragen rustig te lezen voordat je ze begint te beantwoorden. Kalm blijven is de boodschap, zelfs als het geheugen je even in de steek laat. Adem dan diep in, en probeer de leerstof weer op te halen. Als dit niet lukt, dan ga je over naar de volgende vraag. Je kunt dan later terugkeren naar de onbeantwoorde vragen.

  • Ben je klaar en heb je nog tijd over? Herlees dan je antwoorden. Wie weet vind je misschien nog een fout die je kunt corrigeren. Als je twijfelt, blijf dan altijd bij je eerste antwoord.  

Lees ook

Het verhaal van Sven

15 jaar lang zette Sven (47) zijn job op de eerste plaats. ‘Niet dat de kinderen niet belangrijk waren, maar het was vroeger altijd eerst springen en vliegen voor mijn klanten. Die fout wil ik nu niet meer maken.’
 

Wat mag je verwachten van een oogmeting?

Wanneer het lezen van de krant moeilijker gaat, je verkeersborden niet meer goed kunt lezen of je last hebt van vermoeide ogen, dan is de tijd aangebroken om toch eens naar de oogarts te gaan. Want misschien heb je wel een bril of lenzen nodig. Of dat effectief noodzakelijk is, zal de oogarts bepalen aan de hand van een oogmeting.