Een goede nachtrust: 6 tips om je kind beter te helpen slapen

Een kind dat slecht slaapt is vaak futloos of juist prikkelbaar en druk. Bovendien kunnen slaapproblemen ervoor zorgen dat je kind leer-, concentratie- en/of gedragsstoornissen ontwikkelt. Reden temeer dus waarom een goede nachtrust belangrijk is. 
Een goede nachtrust: 6 tips om je kind beter te helpen slapen

Tips voor kinderen met slaapproblemen

Heeft je kind slaapproblemen? De onderstaande tips zullen je kind hopelijk helpen om beter te slapen. Heb je een baby die slecht slaapt? Dan vind je hier tips om hem te helpen slapen. Of heb je juist een puber in huis die veel te laat naar bed gaat? Dan vind je hier 6 slaaptips voor pubers

1: Creëer een ritueel

Een slaapritueel zal je kind met slaapproblemen helpen om beter te slapen, het schept duidelijkheid en maakt de overgang van wakker zijn naar slapen gemakkelijker. Een slaapritueel hoeft niet lang te zijn, het kan iets heel eenvoudigs zijn als tanden poetsen, pyjama aandoen en een boek lezen. Een bijkomend voordeel van een eenvoudig ritueel is dat het gemakkelijk kan worden overgenomen als er eens iemand anders voor je kind zorgt. 

2: Zorg voor een rustige omgeving

Te veel geluiden verstoren de hersenontwikkeling van je kind. Probeer dus een zo rustig mogelijke slaapomgeving te creëren voor een goede nachtrust van je kind.  

3: Niet te warm

Slaapt je kind slecht? Dit kan komen doordat de slaapkamer te warm of juist te koud is. Voor kinderen vanaf 8 weken raadt men een temperatuur rond 18 °C aan. 

4: Niet te veel licht

Hoewel een nachtlampje een gevoel van veiligheid kan creëren, is het voor een goede nachtrust van je kind eigenlijk beter dat hij/zij in een zo donker mogelijke ruimte slaapt. Licht kan zijn slaappatroon verstoren en ervoor zorgen dat hij slecht slaapt. Kan je kind echt niet slapen zonder lichtje? Overweeg dan om op de gang een lampje aan te doen en de deur op een kier te laten staan. 

5: In zijn eigen bed

Kinderen zullen beter slapen als ze het gevoel hebben dat ze in een veilige omgeving liggen. Hier kan je voor zorgen door hun kamer gezellig in te richten. Neem ze zo min mogelijk bij je in bed als ze bang zijn, want zo geef je je kind het gevoel dat zijn eigen bed geen veilige plaats is. 

6: Vermijd schermen

Schakel tv- en andere schermen een halfuur voor het slapengaan uit. Kort voor bedtijd tv-kijken of zitten tokkelen op de tablet kan ervoor zorgen dat je kind slecht slaapt. 
 
Hopelijk maken deze tips een einde aan de slaapproblemen van je kind en kunnen jullie voortaan allebei genieten van een goede nachtrust.

Alles wat je moet weten over slapeloosheid

Ontdek tips om de slaap beter te vatten in onze gratis gids!

ebook slapeloosheid

Lees ook

14 juni 2021

15 min bewegen in de kinderopvang goed voor motorische ontwikkeling

UGent en VUB rondden net een beloftevolle pilootstudie af in de kinderdagverblijven van Partena en OZ Kinderopvang. Daaruit bleek niet alleen dat een kwart van de 1- tot 3-jarigen onder de referentiewaarden van motorische vaardigheden scoort. Maar ook dat, wanneer men in de crèche gedurende 15 minuten per dag gericht oefende op motoriek, de kinderen met rasse schreden vooruitgingen - letterlijk en figuurlijk.  Alle partijen roepen daarom op om werk te maken van kwaliteitsvolle beweging in de kinderopvang. 

Een hart onder de riem voor de mensen van de kinderopvang

Tijdens de pandemie gingen scholen en horeca dicht en waren vele kantoren verlaten door het verplichte thuiswerk. Af en toe vergeten we dan dat de kinderopvang al die tijd gewoon open bleef. De vele kinderbegeleiders van Partena en OZ Kinderopvang stonden dag in dag uit paraat. En dat verdiende volgens ons een hart onder de riem!