Gezond eten op vakantie: zeg nee tegen vakantiekilo’s

Niets zo heerlijk als een deugddoende, ontspannende vakantie. Maar het lachen vergaat ons al snel als we bij thuiskomst op de weegschaal gaan staan. Nochtans is bewegen en gezond eten op vakantie niet zo moeilijk. Integendeel: in vele gevallen maak je je reis net een pak boeiender en geniet je achteraf net zo lang na van je trip.
Gezond eten op vakantie: zeg nee tegen vakantiekilo’s

Vermijden dat je na de vakantie moet afvallen, doe je gewoon door niet bij te komen tijdens de zomermaanden. Geen zorgen, je hoeft niet al het lekkers overboord te gooien. Hoe? Met deze tips ga je zorgeloos op vakantie! Download ook onze handige gids met tips voor een zorgeloze vakantie.

Concrete tips om gezond te eten op vakantie

  • Dit is veruit het leukste trucje: verken de buurt zoveel mogelijk te voet of met de fiets. Trek erop uit en geniet van al het moois dat de omgeving te bieden heeft. Is er een zee, meer of rivier in de buurt? Ideaal voor zwempartijtjes! Je haalt veel meer uit je vakantie en verbrandt voortdurend calorieën.
  • Breid bovenstaande tip gerust uit met andere sportactiviteiten. Speel een partijtje voetbal met toeristen uit andere landen of toon de lokale bevolking je knapste smashes op het beachvolleyveld.
  • Eet niet elke dag hetzelfde. Probeer de lokale specialiteiten uit en slaap niet door je ontbijt.
  • Kies altijd eerst voor wat vers fruit en water. Dat verfrist lekker bij warm weer en doet de zin in iets ongezonds afnemen.
  • Bestel 1 dessert met 2 vorkjes of lepeltjes. Je vermijdt op de koop toe een opgeblazen gevoel achteraf.
  • Laat je niet elke avond gaan op restaurant.
    • Vermijd gefrituurde gerechten. Kies voor gegrilde, gestoomde of gekookte gerechten.
    • Bestel vers fruitsap in plaats van frisdranken. Ook lekker: water met een smaakje (geperste limoen bijvoorbeeld)
    • Eet twee kleine voorgerechten in plaats van een hoofdschotel. Extra voordeel: je proeft meer verschillende dingen en eet toch minder.
    • Zin in een ijsje? Probeer eens een nieuwe soort waterijs en vermijd roomijs.

Afvallen na de vakantie?

Wil dit nu zeggen dat je jezelf alles moet onthouden? Natuurlijk niet. Je mag best eens zondigen. Een gezond trucje is de 80/20-regel. Die houdt in dat je 80% van de tijd gezond en vers eet. De overige 20% doe je wat je wilt. Wees wel streng voor jezelf als je écht resultaat wil zien. Pas de 80/20-regel het hele jaar door, en je zult het verschil snel merken. Dan moet je ook niet afvallen na de vakantie.

Alles wat je moet regelen voor een zorgeloze vakantie

Heb je nog bijkomende vragen over wat je moet regelen voor een zorgeloze vakantie? In onze gratis gids kom je er alles over te weten.

Zorgeloos op vakantie

Lees ook

Goed verzekerd op wintersport

Denk jij bij wintersport spontaan aan skiën, sneeuw en glühwein? Of eerder aan valpartijen, ziekenhuizen en een gebroken been? Wie pech heeft op skireis en peperdure rekeningen en onnodig paparassenwerk wil vermijden, kan rekenen op Mediphone Assist, de reisbijstandsverzekering van je ziekenfonds.
09 april 2018

Dichterbij op reis: denk aan je vaccinaties

Vaccinaties zijn altijd belangrijk, ook als je geen verre reis maakt. Ga je op citytrip in Europa of wil je een weekendje in de Ardennen boeken? Ook in die gevallen ga je best na of bepaalde (extra) vaccinaties aanbevolen zijn. De Europese Vaccinatieweek in Vlaanderen loopt dit jaar van 23 tot en met 29 april.