NieuwsGezin
08 januari 2016

deel

Dienstencheques: wat wijzigt er in 2016?

Sinds 1 januari 2016 werd de bevoegdheid van de dienstencheques aan 3 regio’s toevertrouwd: het Vlaams, Brussels Hoofdstedelijk en Waals Gewest. Wat houdt dit precies in voor jou?
Dienstencheques: wat wijzigt er in 2016?

Inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen sinds 1 januari 2016 Brusselse dienstencheques bestellen. Wie z'n hoofdverblijfplaats in Vlaanderen heeft, kan Vlaamse dienstencheques bestellen. Voor Wallonië zijn er Waalse dienstencheques.

Wat betekent dit voor jou?

  • Sodexo blijft de leverancier van dienstencheques in de 3 regio’s. 
  • De prijs van een dienstencheques blijft ongewijzigd: het blijft 9 euro tot en met 2020.
  • Fiscale korting: belastingsvermindering van 2,70 euro (Vlaams Gewest), 1,35 euro (Brussels Hoofdstedelijk Gewest) en 0,90 euro (Waals Gewest) per dienstencheque, voor de eerste 155 uitgegeven dienstencheques.
    Ons advies: indien je reeds je limiet van 155 dienstencheques met fiscale korting hebt bereikt, dan kun je binnen je huishouden ook dienstencheques bestellen op naam van je partner. De limiet met fiscale korting van 155 dienstencheques geldt namelijk per persoon. Per huishouden kun je maximum 1.000 cheques bestellen. 
  • Een nieuwe beveiligde zone voor het beheer van je dienstencheques: je gebruikersnummer, login en paswoord blijven hetzelfde.
  • Bestelling van je dienstencheques: het bankrekeningnummer voor de betaling van je bestelde dienstencheques verandert. Het nieuwe bankrekeningnummer voor inwoners van het Vlaams Gewest is BE41 0017 7246 2610. Voor het Brussels Gewest is dat BE28 0017 7246 3620.
    Opgelet: Houd er rekening mee dat vanaf 1/1/2016 het nieuwe rekeningnummer moet gebruikt worden voor de betaling van je bestelde dienstencheques. Werk je met een doorlopende opdracht, vergeet deze dan niet aan te passen.
  • Dienstencheques die werden aangekocht in 2015 blijven geldig en bruikbaar gedurende 8 maanden vanaf hun uitgiftedatum, in de 3 regio’s.
Voor meer informatie: www.dienstencheques2016.be.

Praktische tips voor het gebruik van papieren dienstencheques

Werk je nog met papieren dienstencheques, dan herhalen we graag nog even het volgende in verband met het invullen van de papieren cheques:
  • Doe dit op een goed leesbare manier, met een zwarte of donkerblauwe pen.
  • Vermeld de datum (datum waarop de prestatie is uitgevoerd) en vergeet niet om de cheques te ondertekenen. Geef ook aan welk soort activiteit is uitgevoerd (zet een kruisje in het desbetreffende vakje).
  • Vul niets in op de achterzijde: deze kant is bedoeld voor de erkende onderneming en je huishoudhulp.
  • Controleer of je je dienstencheques correct hebt ingevuld. Als je een fout maakt, schrijf er dan niet overheen en gebruik geen Tipp-Ex : de enige juiste manier om je fout te corrigeren is door het foute gegeven te doorstrepen en het juiste gegeven ernaast te schrijven.
  • Controleer de geldigheidsduur op de achterzijde van de dienstencheque!

Liever betalen met elektronische dienstencheques?

Na de overstap naar het nieuwe systeem kun je je kans grijpen om elektronische cheques te proberen! Heel gemakkelijk! Geen verloren of vergeten dienstencheques meer, geen problemen met het invullen van de cheques... Vraag aan je consulent meer info over de omschakeling.

Lees ook

11 september 2019

Alles kan beter ook bij Partena Kinderopvang

Elke dag denken we bij Partena Kinderopvang na hoe we onze werking zo vlot mogelijk kunnen laten verlopen, zodat de ouders én de kindbegeleiders kunnen vooropstellen wat het allerbelangrijkste is: het welbevinden van het kindje. Deze keer namen we daarbij het inschrijvingsproces onder de loep.

Partena kindbegeleiders dragen zorg voor hun rug

Een job als kindbegeleider is een job die enorm belastend is voor de rug, zoveel is duidelijk. Dag in, dag uit, nemen onze kindbegeleiders hun opvangkindjes op de arm. Voor een knuffel, voor het verluieren, ... Samen gaan ze nu voor een ergnomische reflex. Want rugpreventie staat hoog bovenaan op ons prioriteitenlijstje!
11 september 2019

10 jaar Partena Kinderopvang

Partena Kinderopvang mag een belangrijk kaarsje uitblazen. 10 jaar lang al zetten ze zich elke dag in voor de opvang van - inmiddels - zo'n 1100 kindjes in gans Vlaanderen en Brussel.  Filip Standaert, manager van Partena Kinderopvang, neemt ons even mee terug in de tijd.
Filip Standaert
Manager Kinderopvang