Zelfzorg in de zorg

Men zegt wel eens “you can’t pour from an empty cup” en het afgelopen coronajaar merkten we dat ook bij onze medewerkers van Partena en OZ Gezinszorg. Daarom deden we beroep op de diensten van de zuurstoflijn om ook onze eigen verzorgenden de nodige ademruimte te geven zodat ze nog beter voor hun klanten kunnen zorgen. 
Zelfzorg in de zorg

Zelfzorg

Eind 2019 kon Partena en OZ Gezinszorg in het kader van “Primaire preventie van burn-out op het werk” extra investeren in opleidingen zelfzorg bij hun verzorgenden en huishoudhulpen. Dit kwam net op tijd voor de pandemie die heel veel flexibiliteit en draagkracht vroeg van de medewerkers. Doorheen 2020 konden we zes groepen van verzorgenden en huishoudhulpen een workshop zelfzorg aanbieden.

Maar toch hakte de coronaperiode er zwaar in bij onze gezinszorg. Niet alleen moesten de medewerkers ruimte kunnen maken voor hun eigen emoties die deze pandemie met zich meebracht maar ze moesten ook hun klanten kunnen opvangen. En dat maakte het afgelopen jaar extra zwaar voor hen.

Zuurstoflijn

In april 2020 werd de zuurstoflijn opgericht, een initiatief waar de hulpverleners van de eerstelijnszone Gent, Oost- en West Meetjesland, Scheldekracht en Schelde en Leie beroep op kunnen doen om stoom af te laten. Via dit telefoonnummer kunnen zorgverleners hun verhaal kwijt en hun emoties delen. Uit steun voor dit initiatief en om de draagkracht van haar eigen verzorgenden te vergroten, deed Partena en OZ Gezinshulp beroep op de zuurstoflijn voor een ondersteunende teamsessie. Tijdens deze sessie konden onze verzorgenden over hun ervaringen vertellen en konden ze delen hoe zelfzorg meer ruimte had gekregen in hun leven sinds de opleiding vorig jaar.  

Vinger aan de pols

Daarnaast houdt onze organisatie natuurlijk ook de vinger aan de pols bij onze medewerkers zodat we zeker op tijd weten wanneer er nood is aan extra ademruimte voor hen. Vanuit Partena en OZ Gezinszorg kunnen we op die manier op tijd ingrijpen. Want wanneer we onze klanten centraal willen zetten, wil dat zeggen dat we in eerste instantie goed moeten zorgen voor onze medewerkers zodat zij voldoende energie hebben voor de zorg voor onze klanten.