Waarom kiezen voor Partena en OZ Gezinshulp?

Ben je niet goed te been, lukt het huishouden niet meer goed of heb je extra verzorging nodig? Dan is Partena en OZ Gezinszorg er om bij te springen. Onze verzorgenden komen wekelijks of meermaals per week aan huis om te helpen in het huishouden, boodschappen te doen of om te helpen bij de verzorging. Maar wat is nu de meerwaarde van thuiszorg? Om een antwoord te vinden op die vraag, spraken wij met twee van onze klanten én hun verzorgenden. 
Waarom kiezen voor Partena en OZ Gezinshulp?

Marie

De eerste klant waar we mee spreken, is Marie. Bijna vijf jaar geleden werd de zorg voor haar man haar teveel en toen startte Jolijn bij hen als verzorgende. Vorig jaar is de man van Marie overleden, maar Jolijn blijft twee keer per week aan huis komen. 
“Ik zou haar niet meer kunnen missen”, zegt Marie. “We hadden van in het begin een klik. Wanneer ze ’s morgens verschijnt, drinken we eerst een tasje koffie en overleggen we wat er moet gebeuren. Daarna gaan we aan de slag. Jolijn is iemand die het werk ook altijd ziet.” 
“Ik weet inderdaad intussen goed wat er moet gebeuren in huis” vult Jolijn aan, “Al is Marie een heel kokette, trotse vrouw en moet ik haar soms overtuigen om de afwas te laten staan, zodat ik die de volgende dag kan doen.” 

Zeker sinds corona in het land is, is Marie extra blij met Jolijn. “Mijn dochter woont in Nederland en kan dus niet meer zomaar op bezoek komen. Dan ben ik blij dat Jolijn er is zodat ik zeker nog genoeg contact heb met mensen en mijn hart kan luchten bij een tasje koffie wanneer ik daar nood aan heb.” Zoveel lovende woorden voor elkaar, dat lijkt ons erg uniek. 

Lydie

Ook bij Lydie en haar verzorgende Sofie klinkt dezelfde boodschap. “Ik ben een beetje zoals een oma voor Sofie.”, vertelt Lydie trots aan de telefoon. “Ik ben vorig jaar mijn man verloren na 51 jaar huwelijk. Daarna ben ik verhuisd naar het appartement waar ik nu woon, want in het verzorgingstehuis mocht ik niemand meer zien door corona. Nu kunnen mijn kinderen nog om de beurt langskomen en ik bel ook elke dag met minstens één van mijn kleinkinderen. En dan komt Sofie ook nog elke week langs. Zo ben ik toch niet elke dag helemaal alleen.” 

Op de vraag of Lydie ook tevreden is over het werk van Sofie, zegt ze meteen ja. “Ik durf niet meer goed alleen de trap van het appartementsgebouw af, dan ben ik blij dat Sofie er is om boodschappen te doen. En ze helpt me ook met het douchen en ze wast mijn haar en dat doet ze goed.”

Verzorgenden

En wat hebben de verzorgenden daar zelf over te zeggen? 

“Ik ga graag bij Marie”, vertelt Jolijn. “Wanneer je thuishulp doet, dan kan je echt tijd maken voor je klant en samen ook eens meer grondige taken doen, zoals de kasten samen uitruimen bijvoorbeeld. En terwijl je samen werkt, raak je aan de praat en zo bouw je een duurzame band op.” 

Ook Sofie bevestigt dit: “Dat is waarom ik graag bij Partena en OZ Gezinszorg werk. Wij werken meestal in blokken van drie of vier uur. Dan heb je tijd om veel werk te verzetten en echt het verschil te maken. Maar ik weet bijvoorbeeld ook wat Lydie graag eet en dan doe ik mijn best om zo al eens wat lekkers mee te nemen wanneer ik boodschappen voor haar doe. Daar is ze dan altijd heel blij mee.” 

Persoonlijk en menselijk

Dat is wat Partena en OZ Gezinszorg zo waardevol maakt, de persoonlijke en menselijke aanpak waar dat kan en nodig is. En dat die persoonlijke aanpak goed is voor zowel de klant als de verzorgende zelf, dat bevestigen zowel Jolijn als Sofie. “Ik onderging laatst een ingreep en Marie heeft me daarna gebeld om te vragen of alles goed verlopen was en hoe ik me voelde.”, vertelt Jolijn. 
Sofie vult aan: “Toen ik mijn coronavaccin kreeg, had Lydie een berichtje gestuurd naar mijn regioverantwoordelijke om te vragen of ik niet te veel last had van mijn inenting.”

Als laatste vraag, vroegen we aan Lydie en Marie of zij Partena en OZ gezinshulp zouden aanraden aan vrienden en kennissen. 
“Maar natuurlijk”, klonk het eensluidend. “Sofie is formidabel”, vult Lydie aan. En Marie had als extra feedback: “Als alle verzorgenden zijn zoals Jolijn, dan zou ik Partena en OZ Gezinshulp aan iedereen aanraden!”

Heb jij of een van je naasten extra hulp in huis nodig? Neem dan zeker contact op met onze dienst Gezinszorg. Jolijn of Sofie kunnen we niet aan iedereen toewijzen, maar ook al onze andere verzorgenden zijn minstens hun gewicht in goud waard.

 

Lees ook

Tips om mobiliteit bij ouderen te stimuleren

Een verminderde mobiliteit heeft impact op zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid, zeker bij ouderen. Het stimuleren of verbeteren van de mobiliteit heeft dan ook meer dan 1 voordeel. 
We verzamelden 4 tips om je mobiliteit te verbeteren.
04 mei 2021

41% van de 75-plussers nemen meer dan 5 geneesmiddelen per dag

Uit een studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen blijkt dat maar liefst 4 op de 10 75-plussers minstens 5 (terugbetaalde) geneesmiddelen langdurig gebruiken. De cijfers tonen ook aan dat meerdere artsen en apothekers betrokken zijn bij het voorschrijven en verstrekken van medicatie aan eenzelfde patiënt. 

Annick is verzorgende bij Theresia (88). "Ze is een vertrouwenspersoon."

Theresia (88) is zorgebehoevend, haar dochter Anne-Marie (63) is haar mantelzorger. Maar toen de man van Theresia in het ziekenhuis belandde, stelden de hulpverleners een ultimatum: hij mocht pas naar huis als er hulp in huis kwam, om zo ook dochter Anne-Marie te ontlasten. Die hulp kwam er via Partena en OZ. De dienst Thuiszorg stuurde Annick naar Theresia en ze hadden meteen een goede klik.