Tips om mobiliteit bij ouderen te stimuleren

Een verminderde mobiliteit heeft impact op zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid, zeker bij ouderen. Het stimuleren of verbeteren van de mobiliteit heeft dan ook meer dan 1 voordeel. 
We verzamelden 4 tips om je mobiliteit te verbeteren.
Tips om mobiliteit bij ouderen te stimuleren

Tip 1: Blijf in beweging

Ouderen voelen vaak een drempel om meer te bewegen. Ze beperken daardoor hun beweging, of vermijden het zelfs. Nochtans is het belangrijk om te blijven bewegen. Het verbetert bovendien automatisch de mobiliteit.  Het vermijden of beperken van beweging zal de mobiliteit achteruit doen gaan, en maakt de drempel om weer meer te bewegen, nog groter. 

Merk je dat jij of iemand die je kent beweging vermijdt of beperkt? Met de juiste begeleiding kun je een plan opstellen om dat te verbeteren. Denk aan eenvoudige oefeningen, zoals opstaan uit een stoel. Door deze oefening 8 tot 12 keer na elkaar uit te voeren activeer je de beenspieren. Dat draagt bij aan het verbeteren van de mobiliteit. Gaat dit vlot, dan kunnen de oefeningen worden uitgebreid of zwaarder worden gemaakt. Langzaam zal de drempel om te bewegen vervagen, of zelfs verdwijnen. 

Tip 2: De juiste voeding 

Ook dit is natuurlijk een tip die voor alle leeftijden geldt: eet gezond en gevarieerd. Maar op latere leeftijd is het extra belangrijk. Door gevarieerd te eten krijg je verschillende voedingsstoffen binnen die mee bijdragen aan gezonde botten en sterke spieren. Het is daarom goed om kritisch naar je huidige eetpatroon te kijken en hier eventueel op bij te sturen. De voedingsdriehoek is een handige leidraad om je eetpatroon te toetsen. Stel jezelf de volgende vraag: komt mijn huidige eetpatroon overeen of zijn er aanpassingen nodig?

Naast een gevarieerd eetpatroon is het als oudere belangrijk om de vitamine D op peil te houden. Vitamine D draagt namelijk bij aan de botkwaliteit, spierkracht en balans. Voldoende vitamine D kan een positieve invloed hebben op de mobiliteit. Wist je dat je op latere leeftijd vaak vitamine D moet bij slikken? Dit komt omdat je meer nodig hebt dan je uit het zonlicht en voeding kan halen. Je kunt dit eenvoudig op peil houden met behulp van supplementen.

Tip 3: Ondersteuning met hulpmiddelen

Aanpassingen in huis kunnen de mobiliteit van ouderen ondersteunen. Een eenvoudige oplossing is bijvoorbeeld het plaatsen van beugels. De beugels kun je monteren in de badkamer en het toilet om meer zekerheid te geven. Ook helpt het bij het maken van meer gecontroleerde bewegingen. De kans op blessures of vallen wordt hiermee beperkt. 

Woon je in een woning met meerdere verdiepingen en ben je minder goed ter been? Dan is een traplift wellicht een verstandige keus. Hierdoor kun je op latere leeftijd nog steeds vrij bewegen in de woning met een verlaagd risico op vallen. De kosten voor een traplift hangen af van de woonsituatie. Daarnaast heb je misschien recht op een subsidie voor een traplift. Bekijk daarom goed de verschillende mogelijkheden. 
Als Partena-lid krijg je bovendien een cadeaubon t.w.v. 200 euro om te gebruiken op shopavita.be, bij aankoop van een traplift bij Otolift.
Lees meer over dit aanbod.  

Tip 4: Voorzorgsmaatregelen

Naast het installeren van de verschillende hulpmiddelen is het ook goed om een veilig huis te creëren. Het gevaar om te vallen kan soms in een klein hoekje zitten. Door een aantal simpele aanpassingen verminder je het risico. Begin bijvoorbeeld met het vrij maken van de gangen in het huis of appartement. Denk aan tapijtjes waarover je kan struikelen, maar ook aan schoenen of andere spullen die in de weg liggen. Wat mensen vaak ook vergeten zijn kabels die net niet voldoende zijn weggewerkt, let hier dus op. Neem even jouw woonsituatie onder de loep, en pas aan waar nodig.
 

Artikel tags:

Lees ook

Waarom kiezen voor Partena en OZ Gezinshulp?

Ben je niet goed te been, lukt het huishouden niet meer goed of heb je extra verzorging nodig? Dan is Partena en OZ Gezinszorg er om bij te springen. Onze verzorgenden komen wekelijks of meermaals per week aan huis om te helpen in het huishouden, boodschappen te doen of om te helpen bij de verzorging. Maar wat is nu de meerwaarde van thuiszorg? Om een antwoord te vinden op die vraag, spraken wij met twee van onze klanten én hun verzorgenden. 
04 mei 2021

41% van de 75-plussers nemen meer dan 5 geneesmiddelen per dag

Uit een studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen blijkt dat maar liefst 4 op de 10 75-plussers minstens 5 (terugbetaalde) geneesmiddelen langdurig gebruiken. De cijfers tonen ook aan dat meerdere artsen en apothekers betrokken zijn bij het voorschrijven en verstrekken van medicatie aan eenzelfde patiënt. 

Annick is verzorgende bij Theresia (88). "Ze is een vertrouwenspersoon."

Theresia (88) is zorgebehoevend, haar dochter Anne-Marie (63) is haar mantelzorger. Maar toen de man van Theresia in het ziekenhuis belandde, stelden de hulpverleners een ultimatum: hij mocht pas naar huis als er hulp in huis kwam, om zo ook dochter Anne-Marie te ontlasten. Die hulp kwam er via Partena en OZ. De dienst Thuiszorg stuurde Annick naar Theresia en ze hadden meteen een goede klik.