Gezond ouder worden: deze 4 tips helpen echt

Gezond ouder worden, hoe doe je dat? Een gegarandeerde succesformule voor een lang en gezond leven bestaat niet. Er zijn echter wel een aantal zaken die zeker bijdragen aan een gezond lichaam en een gezonde geest. Lees hier onze tips om gezond oud te worden. 
  1. Actief gezond blijven

    Bij het ouder worden neemt je spierkracht af en dit proces begint al rond je dertigste. Hierdoor verlies je elke tien jaar gemiddeld 2,27 kg aan spieren. Gelukkig kan je dit proces grotendeels tegengaan door regelmatig te bewegen. Denk aan krachttraining, maar ook aan sporten zoals zwemmenNIA en fietsen.  
     
    Regelmatig bewegen helpt bovendien om de kans op hart- en vaatziekten, kanker en osteoporose te verkleinen. En onthoud: het is beter om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen dan om jezelf één keer per week volledig uit te putten. 
     
    Ben je van nature niet zo sportief ingesteld? Probeer het sporten dan leuker te maken door bijvoorbeeld een vriend of vriendin mee te vragen of bij een sportclub te gaan. Zo wordt het sporten veel gezelliger en merk je bijna niet meer dat je aan het zweten bent. 
     
    Als lid van Partena Ziekenfonds ontvang je bovendien een terugbetaling van 25 euro per jaar van het lidgeld van een sportclub
  2. Gezond ouder worden? Let op wat je eet 

    Ook gezonde voeding helpt je om vitaal ouder te worden. Probeer daarom elke dag minstens 200 gram groenten en 2 stuks fruit te eten. Kies daarnaast voor vezelrijke producten zoals volkoren pasta en zilvervliesrijst en eet regelmatig vette vis en noten.  
     
    Meer tips voor gezonde voeding vind je in de nieuwe voedingsdriehoek. Wil je graag voedingsadvies op maat? Als lid van Partena Ziekenfonds krijg je een terugbetaling van vier sessies bij een gediplomeerde diëtist
  3. Blijf jezelf uitdagen

    Natuurlijk wil jij niet alleen je lichaam, maar ook je brein jong houden. Daag jezelf daarom regelmatig mentaal uit. Dit kan door middel van geheugenspelletjes, door je sociale contacten uit te breiden of door het leren van een nieuwe taal of vaardigheid.
     
    Ook een gezonde voeding helpt om je brein jong te houden. Zo zijn vette vis, noten en oliën een bron van omega 3-vetzuren en deze zijn goed voor je hersenen
  4. Stel preventieve onderzoeken niet uit

    Hoor- een oogproblemen steken vaak de kop op bij het ouder worden. Hoe eerder je deze problemen signaleert, hoe beter. Uit onderzoek blijkt dat een gehoorapparaat de achteruitgang van je gehoor kan vertragen. Laat daarom regelmatig een preventieve hoor- en oogtest doen, zodat je er op tijd bij bent.
     
    Ben je verzekerd met onze Medicala verzekering? Dan ontvang je een terugbetaling voor preventieve onderzoeken zoals een oog- of hoortest.      

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Lees ook

Het verhaal van Ghislaine

2 partners overleefde Ghislaine. Haar eerste echtgenoot stierf aan een hersentumor. De tweede aan longkanker. ‘Daardoor ben ik mij er elke dag heel erg van bewust dat het morgen plots helemaal anders kan zijn.’