Blijf actief en vitaal tijdens je pensioen

Door te bewegen blijf je mentaal fit, fysiek in vorm en slaap je beter. Je bouwt weerstand op en beperkt het risico op hart- en vaatziekten, kanker en osteoporose. Geef beweging dus een plaats in je dagdagelijkse leven.
Blijf actief en vitaal tijdens je pensioen

Lichamelijk actief

Een half uurtje beweging per dag is de beste manier om het hart en de geest gezond te houden. Regelmatige fysieke activiteit kent verschillende voordelen: 

  • Je spieren en beenderen worden sterker door ze te gebruiken. Hoe meer we van ze vragen, hoe beter hun weerstand wordt.
  • Naast evenwichtige eetgewoonten helpt een dosis dagelijkse beweging het risico op breuken en valpartijen te verkleinen.
  • Naast de toegenomen levenskwaliteit (een fit gevoel, een verkwikkende slaap, minder stress, meer sociaal contact) heeft beweging ook een gunstige invloed op de werking van het hart, de bloedvaten en de longen.

Het geheim schuilt in de regelmaat

Er bestaan ontelbaar veel manieren om te bewegen. Kies een beweegvorm die bij je past! Maar vergeet niet, het geheim van een lichaam in vorm schuilt in de regelmaat. Denk eraan om dus dagelijks dertig minuten te bewegen, in één stuk of in kortere stukjes verdeeld.

Fietsen met een duwtje in de rug

Veel mensen op pensioen houden ervan om heerlijk te gaan fietsen. Maak je graag korte tochtjes? Mag het iets langer zijn? Of is het niet zo evident om lange tochten te maken? Dan is een elektrische fiets misschien een goed idee. Dankzij de elektrische fiets blijf je bewegen, alleen moet je minder kracht zetten op je pedalen.

Word lid van een sportclub

Fietsen, wandelen, lopen, zwemmen, karate, yoga, badminton, ... Maak jezelf lid van een sportclub en beweeg samen met anderen. Het is fijner om samen te bewegen en je maakt daarbovenop meteen ook nieuwe vrienden. Partena geeft je een duwtje in de rug en betaalt 15 euro op het jaarlijks lidgeld terug.

Geniet actief van de natuur

Vogels spotten, vlinders tellen, prachtige natuurgebieden ontdekken, … Het is gewoon zalig om te genieten van de natuur! Je hebt tal van verenigingen die geregeld natuuractiviteiten organiseren, natuurtips geven en nieuwe gebieden helpen verkennen. Natuur doet je goed!


Lees ook

Waarom kiezen voor Partena en OZ Gezinshulp?

Ben je niet goed te been, lukt het huishouden niet meer goed of heb je extra verzorging nodig? Dan is Partena en OZ Gezinszorg er om bij te springen. Onze verzorgenden komen wekelijks of meermaals per week aan huis om te helpen in het huishouden, boodschappen te doen of om te helpen bij de verzorging. Maar wat is nu de meerwaarde van thuiszorg? Om een antwoord te vinden op die vraag, spraken wij met twee van onze klanten én hun verzorgenden. 

Tips om mobiliteit bij ouderen te stimuleren

Een verminderde mobiliteit heeft impact op zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid, zeker bij ouderen. Het stimuleren of verbeteren van de mobiliteit heeft dan ook meer dan 1 voordeel. 
We verzamelden 4 tips om je mobiliteit te verbeteren.
04 mei 2021

41% van de 75-plussers nemen meer dan 5 geneesmiddelen per dag

Uit een studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen blijkt dat maar liefst 4 op de 10 75-plussers minstens 5 (terugbetaalde) geneesmiddelen langdurig gebruiken. De cijfers tonen ook aan dat meerdere artsen en apothekers betrokken zijn bij het voorschrijven en verstrekken van medicatie aan eenzelfde patiënt.