Alarmsignalen bij mentale overbelasting

Hoe herken je oververmoeidheid, burn-out of psychische problemen? Vaak keren dezelfde alarmsignalen terug. Herken je ze bij jezelf of bij iemand in je omgeving, dan is het tijd om in te grijpen.


4 alarmsignalen

Verandering in gedrag

Merk je aan jezelf of aan iemand in je omgeving een ander gedrag dan normaal, dan kan dat wijzen op oververmoeidheid, burn-out of psychische problemen. Signalen zijn bijvoorbeeld:

  • Concentratieproblemen, vergeetachtigheid
  • Overmatige bezorgdheid, of juist roekeloos gedrag
  • Onrust, gejaagdheid, opvliegendheid
  • Meer of minder eten, meer alcohol drinken, roken, drug- of medicatiegebruik ...
  • Vaak gaat dit ook nog eens gepaard met slaapproblemen, wat de situatie nog kan verergeren. Wakker liggen van je problemen of kopzorgen is een alarmsignaal dat je serieus moet nemen.

Verandering in emotie

Als het niet goed met je gaat, of je bent oververmoeid, dan heb je minder controle over je emoties. De alarmsignalen:

  • Sneller boos of geïrriteerd zijn
  • Futloos of besluiteloos zijn
  • Sneller huilen
  • Stemmingswisselingen
  • Merk je dat je een gevoel van uitzichtloosheid hebt, of merk je dat iemand in je omgeving zich zo voelt, dan is het tijd om in te grijpen en hulp te zoeken.

Zich terugtrekken

Als je er even door zit, krijg je plots minder plezier in dingen die je anders wel leuk vindt. Vind je wat je anders doet in je vrije tijd allemaal een opgave, heb je geen zin om mensen te zien, of zie je snel tegen dingen op, dan wil dat zeggen dat je mentaal onder druk staat.

Zeggen dat het niet goed gaat

Hoor je iemand in je omgeving zeggen dat ze 'op' zijn, 'niet meer kunnen' of 'het niet meer zien zitten', dan neem je dat best serieus.

Soms zegt iemand niet letterlijk dat het niet goed gaat, maar merk je het aan hun gedrag, terwijl ze aangeven dat ze je niet willen lastigvallen met hun problemen of zeggen dat 'het wel gaat'. Ook dat kan een alarmsignaal zijn.

Merk je aan jezelf dat je niet goed weet hoe te antwoorden op de vraag 'hoe gaat het', check dan toch even heel eerlijk bij jezelf of je niet over je grenzen bent gegaan.

Meer lezen?

Op www.4voor12.be vind je meer info over alarmsigalen en wat je kunt doen als je ze opmerkt.

Psychologische hulp via de Partena Luisterlijn

Wordt het je allemaal te veel, voel je je oververmoeid, of de burn-out nabij? Ons team van ervaren psychologen staat voor je klaar.

  • ✔ Bel gratis naar T. 0800 88 0 81
  • ✔ Telefonisch psychologisch consult
  • ✔ Tot 5 gesprekken gratis voor klanten van Partena Ziekenfonds


Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena