De wetgeving die moet toegepast worden op jouw dossier hangt af van de soort zorgen. Zo worden 'geplande zorgen' volgens andere regels terugbetaald dan 'dringende zorgen'. (Opgelet: de term 'dringende zorgen' slaat hierbij niet op de urgentie van jouw medische situatie, maar op de aard van de wetgeving die wij dienen toe te passen.)
Welk terugbetalingsformulier je moet indienen om je terugbetaling aan te vragen, hangt af van volgende situaties:
1. Ging je naar het buitenland met als (hoofd)doel daar deze medische kosten te maken? Bijvoorbeeld omdat je de arts daar prefereert?
2. Ging je naar het buitenland met een andere reden en waren de medische kosten noodzakelijk om jouw verblijf te kunnen verderzetten? Je was er bijvoorbeeld op vakantie, of voor het werk?
3. Heb je extra, niet-medische kosten gemaakt omwille van jouw medische zorgen, dan kunnen die onder bepaalde voorwaarden ook terugbetaald worden.
Zo kan het eerste vervoer van de plaats van je ongeval of ziekte naar de eerstehulpverlener in de meeste gevallen gedeeltelijk terugbetaald worden. In geval van ziekenhuisopname of wintersportongeval kunnen andere kosten, zoals verblijfskosten of telefoonkosten, enkel terugbetaald worden indien er een akkoord is gegeven door de reisbijstandscentrale Mediphone Assist.
Zorg dat je het terugbetalingsformulier volledig invult, én ondertekent.
Beantwoord elke vraag naar waarheid, want op basis van de info die jij ons geeft kunnen wij bepalen welke wetgeving of regels wij dienen toe te passen. Je hoeft het ingevulde formulier niet per post op te sturen, je kunt het ons ook digitaal bezorgen.