Nieuwsbericht

Dienstencheques: wat wijzigt er in 2016?

Sinds 1 januari 2016 werd de bevoegdheid van de dienstencheques aan 3 regio’s toevertrouwd: het Vlaams, Brussels Hoofdstedelijk en Waals Gewest. Wat houdt dit precies in voor jou?

Inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen sinds 1 januari 2016 Brusselse dienstencheques bestellen. Wie z'n hoofdverblijfplaats in Vlaanderen heeft, kan Vlaamse dienstencheques bestellen. Voor Wallonië zijn er Waalse dienstencheques.

Wat betekent dit voor jou?

  • Sodexo blijft de leverancier van dienstencheques in de 3 regio’s. 
  • De prijs van een dienstencheques blijft ongewijzigd: het blijft 9 euro tot en met 2020.
  • Fiscale korting: belastingsvermindering van 2,70 euro (Vlaams Gewest), 1,35 euro (Brussels Hoofdstedelijk Gewest) en 0,90 euro (Waals Gewest) per dienstencheque, voor de eerste 155 uitgegeven dienstencheques.
    Ons advies: indien je reeds je limiet van 155 dienstencheques met fiscale korting hebt bereikt, dan kun je binnen je huishouden ook dienstencheques bestellen op naam van je partner. De limiet met fiscale korting van 155 dienstencheques geldt namelijk per persoon. Per huishouden kun je maximum 1.000 cheques bestellen. 
  • Een nieuwe beveiligde zone voor het beheer van je dienstencheques: je gebruikersnummer, login en paswoord blijven hetzelfde.
  • Bestelling van je dienstencheques: het bankrekeningnummer voor de betaling van je bestelde dienstencheques verandert. Het nieuwe bankrekeningnummer voor inwoners van het Vlaams Gewest is BE41 0017 7246 2610. Voor het Brussels Gewest is dat BE28 0017 7246 3620.
    Opgelet: Houd er rekening mee dat vanaf 1/1/2016 het nieuwe rekeningnummer moet gebruikt worden voor de betaling van je bestelde dienstencheques. Werk je met een doorlopende opdracht, vergeet deze dan niet aan te passen.
  • Dienstencheques die werden aangekocht in 2015 blijven geldig en bruikbaar gedurende 8 maanden vanaf hun uitgiftedatum, in de 3 regio’s.
Voor meer informatie: www.dienstencheques2016.be.

Praktische tips voor het gebruik van papieren dienstencheques

Werk je nog met papieren dienstencheques, dan herhalen we graag nog even het volgende in verband met het invullen van de papieren cheques:
  • Doe dit op een goed leesbare manier, met een zwarte of donkerblauwe pen.
  • Vermeld de datum (datum waarop de prestatie is uitgevoerd) en vergeet niet om de cheques te ondertekenen. Geef ook aan welk soort activiteit is uitgevoerd (zet een kruisje in het desbetreffende vakje).
  • Vul niets in op de achterzijde: deze kant is bedoeld voor de erkende onderneming en je huishoudhulp.
  • Controleer of je je dienstencheques correct hebt ingevuld. Als je een fout maakt, schrijf er dan niet overheen en gebruik geen Tipp-Ex : de enige juiste manier om je fout te corrigeren is door het foute gegeven te doorstrepen en het juiste gegeven ernaast te schrijven.
  • Controleer de geldigheidsduur op de achterzijde van de dienstencheque!

Liever betalen met elektronische dienstencheques?

Na de overstap naar het nieuwe systeem kun je je kans grijpen om elektronische cheques te proberen! Heel gemakkelijk! Geen verloren of vergeten dienstencheques meer, geen problemen met het invullen van de cheques... Vraag aan je consulent meer info over de omschakeling.

 
Sodexo dienstenchequesSodexo dienstencheques verandering

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen

Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen

Blog 20 januari 2016

Opgeruimd staat netjes! Een schone, nette omgeving brengt jou én je huisgenoten tot rust. Bij sommigen zit regelmatig poetsen gebeiteld in hun weekprogramma. Voor alle anderen geven we met plezier enkele handige tips mee! Want iedereen vraagt zich wel af waar ze in hemelsnaam moeten beginnen bij het opruimen van hun huis.

Alles wat je moet weten over dienstencheques in 2016

Alles wat je moet weten over dienstencheques in 2016

Blog 24 december 2015

Weet je niet wat eerst te doen? Geef je werk dan voor een stukje uit handen en laat Partena Hulp in huis je hierbij helpen. Dankzij onze hulp in huis kan je jouw huishoudelijke taken zoals poetsen of strijken uitbesteden. Betalen doe je gemakkelijk met dienstencheques. Want dienstencheques zijn in 2016 nog steeds van de partij. Wat er verandert op 1 januari, hoe je ze kan bestellen en wat je ermee kan betalen: je leest het allemaal hier.

Poets- en strijkhulp met Partena

Poets- en strijkhulp met Partena

Blog 26 november 2015

Je houdt van een proper huis, maar poetsen is verre van je hobby? Met een poetshulp van Partena Hulp in huis hoef je je over de wekelijkse schoonmaak alvast geen zorgen te maken. Maar hoe hou je je huis tussendoor netjes? Met deze infographic geven we je tips voor een proper en opgeruimd huis.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor