Blog

Suikervervangers en zoetstoffen

Zoetstoffen, zoals stevia of sacharine, zijn additieven met een zoete smaak. Hun zoetkracht is zo hoog dat je er maar een beetje van nodig hebt. Hierdoor leveren ze weinig calorieën.

Wat zijn suikervervangers?

Zoetstoffen zijn stoffen die worden gebruikt om producten een zoete smaak te geven. In theorie zijn suiker, honing, ahornsiroop enz. ook zoetstoffen. Maar het woord ‘zoetstof’ wordt eigenlijk vooral gebruikt voor suikervervangers, of stoffen die een zoete smaak geven zonder veel calorieën te leveren

Er bestaan twee soorten zoetstoffen: 

Intensieve zoetstoffen (laagcalorisch)

Om producten ‘zonder suiker’ of ‘zonder toegevoegde suiker’ een zoete smaak te geven, wordt suiker vaak vervangen door laagcalorische zoetstoffen zoals aspartaam, stevia, acesulfaam-K, sacharine of sucralose. Sommige van die zoetstoffen zijn ook verkrijgbaar in de vorm van zoetjes of tafelzoetstof. Ze zijn door de mens vervaardigd of direct afkomstig van planten, zoals de steviolglycosiden gewonnen uit de steviaplant. Ze leveren weinig of geen calorieën.

Wist je dat intensieve zoetstoffen een hele sterke zoetkracht hebben? Ze zijn tot tweehonderd keer zoeter dan suiker! Daarom is er maar heel weinig van nodig. Voor een optimale smaak worden in voedingswaren en dranken vaak combinaties van zoetstoffen gebruikt.

Extensieve zoetstoffen (met calorieën) of polyolen

Polyolen worden industrieel vervaardigd. Ze zijn van nature ook in kleine hoeveelheden aanwezig in diverse fruit- en groentesoorten. Ze leveren calorieën, maar minder dan suikers (2,4 kcal/g tegenover 4 kcal/g). Erythritol is de enige polyol die geen caloriewaarde heeft.

Wat is het belang van polyolen? Polyolen zijn in geringe mate verteerbaar en doen de bloedsuikerspiegel niet stijgen. Bovendien veroorzaken ze geen cariës. Ze worden vaak gebruikt in kauwgom en suikerwaren, als zoetstof, maar ook voor hun specifieke technologische eigenschappen. Producten met polyolen moeten verplicht de volgende vermelding bevatten: 'Overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben'.

Gebruik ook zoetstoffen met mate

Suiker vervangen door stevia kan perfect, is beter voor de tanden en de lijn, maar je moet het niet naar hartelust consumeren. Wie aan alles zoetstof toevoegt, went snel aan de zoete smaak. Het is gezonder om af te kicken van te veel zoetigheid dan de suiker te vervangen door allerlei caloriearme zoetstoffen. Of het nu gaat om aspartaam of om stevia.

Conclusie

Stevia is een zoetstof van natuurlijke oorsprong. Het is veilig en caloriearm, maar wel duur en het heeft een bitter nasmaakje. Net als gewone suiker en aspartaam geldt ook voor stevia: gebruik het met mate.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
Weetjes over zoetstoffen

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Welke soorten suiker bestaan er?

Welke soorten suiker bestaan er?

Blog 18 mei 2016

Suikers behoren tot de familie van de koolhydraten. Maar de ene suiker is de andere niet. Welke soorten suikers bestaan er? Wat zijn snelle en trage suikers? En wat is het verschil tussen suiker en suikers? 

Minder suiker eten: hoe doe je dat?

Minder suiker eten: hoe doe je dat?

Blog 18 mei 2016

'Afkicken' van suiker, of beter: minder toegevoegde suiker eten is makkelijker dan je denkt. De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om op een gezonde manier je eetgewoonten aan te passen. Zo grijp je minder snel naar suikerrijke snacks.

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor