Blog

Zoet, zoeter, zoetst

Zin in zoet? Je bent niet de enige! Voor veel westerlingen is zoet de meest aangename smaak en zijn koekjes, snoepjes, taart en ijs gelijk aan puur genot. Genieten van zoetigheden wordt ons al met de moedermelk ingegeven, die van nature zoet van smaak is.

Lege calorieën

Het is geen geheim: te veel suiker is slecht voor de gezondheid. Het maakt ons dik en het veroorzaakt gaatjes in de tanden. Suiker is een leeg voedingsmiddel, het bevat alleen maar koolhydraten en geen andere voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen of mineralen. 

Zoetstoffen

De zogenaamde suikervrije producten behouden hun zoete smaak door suiker te vervangen door zoetstoffen. Er zijn twee groepen van zoetstoffen: de intensieve en de extensieve. 

  • Intensieve zoetstoffen hebben een zoetkracht die hoger ligt dan gewone suiker. Intensieve zoetstoffen worden vooral gebruikt in frisdrank, confituur, ijs en chocolade, maar zijn ook verkrijgbaar in tabletjes of in poedervorm. Deze zoetstoffen hebben geen invloed op het bloedsuikergehalte en hebben een verwaarloosbaar aantal calorieën. In het kader van overgewicht en diabetes en mensen die hun suikerinname willen beperken, zijn zoetstoffen een perfect alternatief voor suiker. 
  • De extensieve zoetstoffen hebben doorgaans een lagere of gelijkwaardige zoetkracht als suiker. Er zal dus een grotere hoeveelheid moeten aangewend worden voor dezelfde zoetkracht. In theorie bevatten ze evenveel calorieën als gewone suiker, maar omdat ze niet of nauwelijks door het lichaam worden opgenomen, is hun aanbreng van energie minder dan bij gewone suiker. Deze extensieve zoetstoffen hebben nauwelijks invloed op de bloedsuikerspiegel. Ze worden vaak gebruikt in kauwgum, snoep, koekjes en gebak.

Stevia

In tegenstelling tot andere zoetstoffen, die synthetisch worden bereid, is stevia 100% natuurlijk. Het wordt vooral gebruikt in frisdranken, fruitbereidingen en zuivelproducten.

Stevia bevat geen calorieën, is tandvriendelijk en is zowat 200 tot 300 maal zoeter dan suiker. Deze zoetstof is dus veilig, maar dat betekent niet dat je er onbeperkt gebruik van mag maken. Stevia is toegelaten in limonades, melk- en sojadrankjes, ijs, fruitbereidingen, … Stevia heeft een typische bittere smaak en is uitermate geschikt voor gekookte en gebakken producten.

5 misverstanden over zoetstoffen

Het is oké, het is light

Pas op, want light is niet altijd een synoniem voor mager of caloriearm!

Fructose is beter voor de lijn

Voedingsmiddelen die gezoet zijn met fructose bevatten niet minder calorieën dan standaardproducten. 

Geen zoetstoffen tijdens de zwangerschap

Als je je aan de aanvaardbare dagelijkse inname houdt, is er geen probleem voor de mama of de baby.

Risico op diabetes type 2

Het gebruik van zoetstoffen geeft geen hoger risico op diabetes type 2.

A volonté

Overdrijf niet met zoetstoffen, door het ongeremde gevoel kunnen ze een zoetverslaving in de hand werken.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Zoetstoffen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Gezond aan tafel... Een evenwichtig menu

Gezond aan tafel... Een evenwichtig menu

Blog 27 november 2015

Iedere dag een evenwichtige maaltijd klaarmaken, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Weet jij wat voedzaam is, en hoe je dagdagelijks voor een gezonde verhouding zorgt in je maaltijd? Een aantal tips per maaltijd helpen je op weg.

Een driehoek op je bord

Een driehoek op je bord

Blog 30 september 2015

Gezonde voeding draait volledig rond evenwicht en variatie. Neem daarom steeds de voedingsdriehoek bij de hand. Combineer elke dag de juiste porties uit iedere voedingsgroep en tover een aantal eenvoudige en lekkere gerechten die snel klaar zijn op tafel.

Minder zout kan

Minder zout kan

Blog 7 september 2015

Te veel zout eten kan een oorzaak zijn van een te hoge bloeddruk. Daarbij is het een risicofactor voor osteoporose, maagkanker en hart- en vaatziekten. In wat volgt lees je hoe je kunt minderen met de hoeveelheid zout die je dagelijks inneemt.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor