Blog

We zitten met een probleem

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Waneer zit je te veel stil?

Langer dan acht uur per dag zitten, en vaak langer dan een half uur aan één stuk stilzitten, is niet goed voor je gezondheid. Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Dat is niet goed voor je: je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  

Wat doet zitten met je lichaam?

Recent onderzoek toont aan dat wie vaak lang stilzit meer dan 2 keer zoveel kans heeft om diabetes te ontwikkelen, en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Zelfs mensen die naast hun zittende dagtaak voldoende beweging nemen of sporten, blijken een hoger risico op gezondheidskwalen te lopen. Wie te veel stilzit, kan ook last krijgen van lage rugpijn, en zal zich globaal gezien minder productief en creatief, of zelfs depressief voelen.

Is sporten de oplossing?

Je kunt te veel stilzitten niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat lang stilzitten schadelijk is op zich. Maar ook omdat je, als je dan plots wat tijd hebt om te bewegen, snel te veel ineens wilt doen. Zo loop je makkelijk blessures op. 

Het zitten onderbreken is de boodschap

Hoe kun je het vele zitten dan wel goedmaken voor je lichaam en geest? Simpelweg door je zittijd te onderbreken. Kleine ingrepen in je dagelijkse gewoonten maken snel een groot verschil. Probeer wat beweging in te lassen, telkens je merkt dat je al een half uur stil zit. Combineer die gezonde gewoonte met wat intensievere beweging (fietsen, tuinieren,...) op z'n tijd en je bent helemaal goed bezig! In onze zoekmotor vind je tips op maat van jouw leven.

Doe de Zittest! 

Zit jij te veel stil? Doe de Zittest, schrijf je in voor een begeleidingsplan op maat van je beweegprofiel en wij helpen je met slimme tips via e-mail in 4 weken uit je stoel! Extra steuntje in de rug nodig? Schrijf in voor ons gratis sms-begeleidingsplan! Met 3 sms'en per week zorgt de Partena Beweegcoach ervoor dat blijven zitten geen optie is. Je krijgt in elke sms een haalbare beweegtip die weinig tijd kost.

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met ViGeZ.

 
Zitten is het nieuwe roken

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Minder zitten op het werk?

Gepersonaliseerde Zittest
en gratis Beweegpakket
voor jouw bedrijf.
 
Partena Gezondheidshop Zittest

Partena Gezondheidshop

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw: onze Gezondheidshop selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten. Bekijk in de Shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor