Blog

Ben jij een tijger? Zo zit je minder stil overdag of op het werk

Als tijger breng jij een groot deel van je tijd overdag zittend door, bijvoorbeeld op het werk of bij je thuis. Daar kun je zelf heel wat aan veranderen, ook al lijkt dat op het eerste gezicht moeilijk. Deze kleine trucs en geheugensteuntjes helpen je uit je stoel!

Kom uit je bureaustoel

Veel kans dat jij een tijger bent omdat je een zittende job hebt. Of misschien ben je overdag thuis, en spendeer je daar een groot deel van je tijd aan zittende bezigheden.

Minder zitten overdag, of op het werk

Het is tijd om een paar dingen te veranderen. Want veel kans dat je van al dat zitten af en toe last krijgt van rug- of nekpijn… Door zitten, staan en stappen af te wisselen doe je je nek en rug een groot plezier.

Jouw tips voor overdag, of op het werk:

  • Besef hoe vaak je stilzit. Een stappenteller vertelt je in detail hoe veel of hoe weinig stappen je per dag zet. Eerst misschien confronterend, maar eens je in beweging komt vooral motiverend: je meet je eigen vooruitgang exact op. En ja, jezelf belonen mag ook!
  • Onderbreek het zitten: Wil je graag minder zitten op het werk? Dat is makkelijker dan je denkt. Ga regelmatig een kopje koffie of een glas water halen. Ga langs bij een collega om snel iets te vragen. Of loop voor elk printje apart naar de printer. Alles om regelmatig op te staan en stappen te zetten.
  • Maak je eigen standing desk. Heb je een zittende job en geen standing desk ter beschikking? Maak er zelf eentje door een stapel stevige mappen of een stevige doos op je bureau te leggen. Een ideetje dat op kantoor zeker niet ongemerkt voorbij zal gaan. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Rekken en strekken: Zit je vaak lang achter de computer? Af en toe even rechtstaan en je spieren uitrekken is een goed idee. Zo voorkom je rug- en nekpijn. Die ontstaat namelijk door lange tijd in dezelfde houding te blijven zitten.
  • Sla je lunchpauze niet over: Drukke dag? Laat je niet verleiden om je lunch over te slaan, of om te eten aan je computer. Dat is niet goed voor je vertering, en voor je energiepeil. Eet samen met je collega’s, of maak bij mooi weer een korte wandeling buiten.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven
 
Tijger Zittest werk

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

MijnPartena