Blog

Ben jij een tijger? Zo zit je minder stil in je vrije tijd

Volgens de Zittest ben jij een tijger. Dat wil zeggen dat je voldoende intensiever beweegt, of sport. Dat is super! Hou dat zeker vol! Maar je kunt je gezondheid nog een extraatje bieden. Niet door meer of intensiever te sporten, maar net door erop te letten om ook in je vrije tijd zitten af te wisselen met rechtstaan en lichte beweging.

Zet je zittende hobby’s in beweging 

Zit jij, naast het sporten, in je vrije tijd ook vaak stil? Omdat je bijvoorbeeld graag bezig bent met lezen, gamen, tekenen of muziek maken? Of misschien spreek je vaak af met vrienden, om samen te eten of iets te drinken. En misschien ben je ook een beetje gehecht aan de beeldschermen in je leven. 

Minder zitten in je vrije tijd

Bij lang stilzitten gaan veel van je spieren in slaapmodus, en dat heeft een negatieve invloed op je lichaam: de vetafbraak wordt afgeremd en de insulinegevoeligheid neemt af. Lang stilzitten zorgt ook voor spier- en gewrichtspijn.  En hoe meer je zit, hoe futlozer je je voelt. Hoe vreemd dat ook aanvoelt als je je moe voelt na een drukke week: een ontspannend weekend beleef je niet vanuit je luie zetel, maar is er eentje met weinig zitten. 

Jouw tips voor je vrije tijd:

  • Zorg voor afwisseling: Lees je graag boeken of kijk je graag tv? Fijn! Maar vergeet niet om tussendoor af en toe je benen te strekken. Wandel even rond na elk hoofdstuk, of leg de afstandsbediening van de televisie buiten handbereik. 
  • Hak je schermtijd in stukjes: Gamen of internetten kan je vaak helemaal opslorpen. Zet een wekkertje dat je eraan herinnert om elk half uur even recht te staan. Je ogen kijken even weg en kunnen zo ontspannen. En je spieren schudden je lichaam weer wakker, waardoor het minder vetten opslaat. 
  • Ga naar buiten: In de tuin werken telt ook als bewegen. Stel de tuinklussen dus niet uit, maar beschouw ze als een weldaad voor je gezondheid. Heb je thuis geen buitenruimte? Er is ongetwijfeld een buurtpleintje of park bij je in de buurt. Wandel er even naartoe. Het helpt je ook om je hoofd even leeg te maken. 
  • Zet je vrienden in beweging: Spreek af met vrienden rond de staande cocktailtafel, of maak samen een wandeling of een fietstocht. Da’s tijd voor elkaar, met een plus voor je gezondheid. 
  • Beweeg met je gezin: Maak met je huisgenoten afspraken over minder uren tv kijken of gamen. Vergeet ook niet de beloningen op een rij te zetten: zoek leuke alternatieven om in de tijd die vrijkomt samen te doen. Meer quality time én goed voor jullie gezondheid!
  • Minder zitten voor een gezond gewicht: Als tijger zit jij wel veel stil, maar je jogt of fietst dat er later wel af? Dat je intensiever beweegt, is goed voor een gezond gewicht. Maar ook minder zitten zal je gewicht gezond helpen houden. De combinatie van de twee is het ideaal om voor te gaan. Als actieve tijger lukt het jou vast en zeker: veel succes! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven
Tijger Zittest vrije tijd

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena