Blog

De tijger thuis: het dagboek van Ellen

Als tijger is minder stilzitten thuis voor Ellen misschien niet zo moeilijk. Maar wat met haar tienerdochters? Lukt het haar om hen te motiveren tot minder zittijd?

Als ik ’s avonds te weinig stappen op de teller heb, doe ik toch nog een wandeling.
Ellen

Dit is Ellen thuis

“Minder stilzitten thuis vind ik zelf niet zo moeilijk. Maar het is niet evident om tienerdochters te overtuigen dat teveel stilzitten niet gezond is. Kleine tips die werken zonder dat mijn tieners zich te veel moeten inspannen, daar ben ik naar op zoek.”

Minder stilzitten thuis

“Ik begin met de stappenteller, en dat werkt meteen. Als ik ’s avonds te weinig stappen heb, vind ik dat confronterend, en doe ik toch nog een wandeling. Mijn dochter van 12 kan ik makkelijk mobiliseren om mee te gaan, maar de twee dochters van 18 zien het niet zitten. Ik laat hen ook een dag de stappenteller dragen: zo zien ze zelf hoe veel ze eigenlijk stilzitten."

"We testen ook de tip waarbij je het avondeten in ‘buffetvorm’ op het aanrecht zet: leuk en supermakkelijk. Ik laat ook de filterkan met water op het aanrecht staan: wie meer water wil, moet ook rechtstaan. Dit is een ideale beweegtip voor mijn dochters: ze zitten minder stil, zonder dat ze het goed beseffen."

"We vervangen ook één tv-avond door een spelletjesavond. De jongste dochter maak ik daar blij mee. Bij de oudste twee is er wat gezeur... Om het spelletje UNO in beweging te krijgen, spreken we af dat je rechtstaat als je aan de beurt bent. Lukt perfect!” 

Nieuwe levensstijl?

“Nieuwe manieren zoeken om minder stil te zitten thuis is best leuk. De meeste tips gaan mij goed af, en ik ga proberen om ze vol te houden. Sommige tips vond ik dan weer niks, zoals rechtstaan als je social media checkt op je telefoon. Ik voelde mij nogal bekeken als ik deze tip op de trein uitprobeerde. De grootste uitdaging voor mij is om mijn tieners uit hun stoel te krijgen, én te houden. Vooral bij de oudere kinderen blijft het een kwestie van volhouden, vrees ik.”

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met ViGeZ.

 

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor