Blog

De tijger onderweg: het dagboek van Ellen

Ellen neemt dagelijks het openbaar vervoer naar het werk. Zijn de tips hier haalbaar en vol te houden? En wat in het weekend, of op andere momenten?

Bewegen is een gezonde verslaving: eens je het gewoon bent, blijf je het doen.
Ellen

Dit is Ellen onderweg

“Naar het werk ga ik met de trein, en vanuit het station neem ik de fiets tot bij het kantoor. Fietsen naar het werk kan ik iedereen aanraden: ’s ochtends word je er wakker van, en ’s avonds helpt het om de werkstress los te laten. En je voelt je energieker. Ook in het weekend is fietsen voor mij vanzelfsprekend. Vroeger ging ik met de auto naar de stad om boodschappen te doen. Maar omdat je er door wegenwerken op een bepaald moment moeilijk kon parkeren, begon ik met de fiets te gaan. Dat doe ik nu nog altijd. Eigenlijk is intensiever bewegen een gezonde verslaving. Eens je het gewoon bent, dan blijf je het doen.”

Minder stilzitten onderweg

“Ik test deze week de tip om verder van je bestemming te parkeren als je met de auto bent. Op de parking van de supermarkt kies ik een plekje in de uithoek van de parking. De dochters zijn mee, dus we zetten samen een paar stappen meer. En ik stuur hen terug met het karretje: nog wat extra stappen op hun stappenteller."

"Als ik deze week een autorit van een uur maak, stop ik even onderweg om de benen te strekken. Dat lukt uiteraard, maar ik heb er ook niet echt veel plezier in."

"Volgende opdracht: rechtstaan op de trein. Ook niet makkelijk: ik zit toch liever neer… Om mijn goede wil te tonen, kies ik deze week wel telkens voor de verste wagon. In het station laat ik de roltrap links liggen, en ik wacht rechtstaand op de trein. Allemaal best haalbaar, vind ik.”

Nieuwe levensstijl?

“Mijn aandacht voor minder zitten brengt mij op nieuwe ideeën. Mijn kinderen gaan elke dag met de fiets of te voet naar school. Maar ik wil vanaf nu ook wat vaker samen boodschappen doen met de fiets. Ik denk dat kinderen, als ze een actieve mama zien, zelf ook vlugger geneigd zijn om meer te bewegen. En ook bij mijn collega’s probeer ik het goede voorbeeld te geven: ik heb er deze week toch al een paar kunnen overhalen om 10 minuutjes te gaan wandelen tijdens de middagpauze. Lijkt mij een goed begin.”

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

 

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor