Blog

Stokstaartje onderweg: het dagboek van Veronique

Veronique neemt dagelijks het openbaar vervoer voor haar woon-werkverkeer. Zijn de tips hier haalbaar en vol te houden? En wat op andere momenten?

’s Avonds blijf ik rechtstaan op de trein om te kletsen met mijn vrienden. Ook wat vroeger rechtstaan voor het afstappen is een goeie tip.
Veronique

Dit is Veronique onderweg

“Ik ben niet zo’n autofreak. Ik pendel naar het werk met de trein, maar omdat het station een eindje van ons kantoor ligt, neem ik van daaruit nog de fiets. Dat doe ik letterlijk elke dag, weer of geen weer. Buiten het woon-werkverkeer ga ik vooral te voet of met de fiets.”

Meer bewegen onderweg

“De tip om te blijven rechtstaan op de trein is ideaal voor mij. Die test ik dus uit. ‘s Morgens is er nog genoeg plaats om te gaan zitten, dus dan doe ik dat toch liever dan rechtstaan… Maar ik volg wel de tip om wat vroeger recht te staan voor ik moet afstappen. ’s Avonds is de tip mij helemaal op het lijf geschreven: ik blijf dan graag rechtstaan om te kletsen met mijn ‘treinvrienden’."

"Lange autoritten onderbreken vind ik ook een goede tip, al zit ik eigenlijk alleen lang in de auto als we op vakantie gaan. Dan stoppen we regelmatig onderweg om even de benen te strekken. En onze vakanties zelf zijn ook altijd actief."

"De tip om naar de winkel te wandelen en je te laten ophalen als je de boodschappen hebt gedaan, lijkt mij meer iets wat je in de stad kunt doen. Ik woon op het platteland en de winkel is 7 kilometer verder: ik maak liever een leuke wandeling met mijn man of met vrienden, dan naar de winkel te stappen.” 

Nieuwe levensstijl?

“Ik zie collega’s die met de fiets naar het werk kunnen komen en toch telkens in hun auto stappen omdat dat nu eenmaal makkelijk is. Ik weet niet of ik een verschil kan maken door het goede voorbeeld te geven? Al hoop ik natuurlijk dat ik hen een beetje kan inspireren. Maar als je echt iets wilt veranderen aan je levensstijl, moet je daar toch vooral zelf van overtuigd zijn.”

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena