Blog

De pinguïn op het werk: het dagboek van Wim

Wim is een ervaren rot als het gaat om voldoende bewegen op het werk, zo blijkt. En toch… Hoe pakt hij de tips aan? Lukt het om er nog uitdaging in te vinden?

De collega’s kijken raar op als je koffie haalt op een andere verdieping.
Wim

Dit is Wim op het werk

“Ik heb een kantoorjob, maar vind het toch niet zo moeilijk om weinig te zitten op het werk. Met kleine dingen kun je veel bereiken. Bijvoorbeeld door te printen op een printer die verderop staat, of door af en toe je bureau hoger in te stellen zodat je staand kunt werken. Gelukkig kan dat bij ons op kantoor, en ik maak er ook graag gebruik van. Ik let er ook op om een half uur pauze te nemen ’s middags, en niet aan mijn bureau te blijven zitten. En als ik een collega moet bellen, ga ik er liever zelf naartoe: dat is gezonder, en het contact met de collega’s is persoonlijker.”

Meer bewegen op het werk

“Mijn uitdaging als ‘pinguïn’ is vooral dat ik een extra inspanning moet proberen te doen. Minder de lift nemen, vind ik een haalbare tip. ’s Morgens lukt het moeilijk… Maar overdag neem ik deze week zelden de lift."

"En voor de lunchpauze neem ik nu de trap van de 3de naar de 10de verdieping: een fikse beklimming, maar het doet deugd elke keer het gelukt is."

"Ik test ook de tip om koffie te halen op een andere verdieping. Daar kijken de collega’s raar van op. Nog raarder kijken ze als ik even opsta en weer ga zitten, telkens ik een mail krijg. Maar alles went, zeker?”

Nieuwe levensstijl?

“Ik vind er echt plezier in om op het werk ook wat actiever te bewegen. De activity tracker heeft daar goed bij geholpen: elke avond ben ik benieuwd naar het ‘rapport’ van mijn stappenteller. Het enthousiasme van deze eerste periode zal misschien niet blijven duren… Dus ik mik ook niet te hoog: van de 2 koppen koffie die ik elke dag haal, probeer ik er de komende weken telkens één op een andere verdieping te halen."

"De rare blikken van de collega’s hoop ik nog te kunnen ombuigen: ik probeer ze mee te krijgen. Ik heb toch al één collega kunnen overtuigen om ’s middags ook de trap te nemen naar de 10de verdieping. En een andere collega probeer ik te overtuigen om recht te staan als hij van mij een mail ontvangt. En ik stel aan collega’s voor om rechtstaand te vergaderen: want het blijkt dat de vergaderingen zo écht minder lang duren.”

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

MijnPartena