Blog

Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je thuis goed bezig

Als stokstaartje beweeg of sport je regelmatig. En stilzitten doe je nooit echt lang. Je bent dus prima bezig. Voor jou is het vooral zaak om je goede gewoonten vol te houden, en anderen te inspireren om je voorbeeld te volgen.

Stilzitten? Wat is dat?

Als stokstaartje ben jij misschien een type dat van nature veel beweegt en weinig stilzit. Dan ben jij ook de ideale ‘ambassadeur’ om je omgeving mee te krijgen in jouw gezonde gewoonten. 

Of ben jij een stokstaartje omdat je juist extra moeite doet om niet te veel te zitten en genoeg te bewegen? Geef jezelf in dat geval vaak genoeg een pluim en hou je nieuwe gewoonten vol.

Gezond blijven thuis

Weinig zitten en genoeg bewegen: jij probeert het elke dag weer te doen. Zoek je nog een nieuwe uitdaging om je gezondheid een trapje hoger te tillen? Dan is werken aan je spierkracht en aan gezonde botten voor jou een goed idee.

Jouw tips voor thuis

  • Afwisselen is de kunst: Wees niet té streng voor jezelf. Om gezond bezig te zijn, hoef je niet de hele dag recht te staan en te bewegen. Ideaal is een gezonde mix van zitten, staan en bewegen. Werk je vaak aan de computer thuis, dan is een statafel een goed idee. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Werken aan je spieren: Voor een fit gevoel en een gezond lijf kun je 2 keer per week extra aandacht geven aan je spieren. Versterk bijvoorbeeld je beenspieren  door goed door te fietsen, of fiets een rondje extra op je hometrainer.
  • Gezonde botten: Ook je botten kun je gezond houden door 2 keer per week wat extra intensief te bewegen. Start bijvoorbeeld met  8 tot 10 sprongen op zachtere ondergrond (bv. gras), of ga de trap bij wijze van training een aantal keren op en af.
  • Klussen op muziek: Ramen lappen of je auto wassen: het telt allemaal mee als meer beweging. Voer je klusjes uit op muziek en maak er een kleine work-out van. Je auto zal glanzen, jij hebt minder zit-uren op de teller en je geeft geen geld uit aan de carwash.
  • Je doet het goed: Beweeg je deze week thuis eens wat minder dan anders? Dat is oké. Gun jezelf rustmomenten en geniet er dan ook van.
  • Word beweegcoach: Geef mensen in je omgeving een compliment als je ziet dat ze regelmatig rechtstaan, of meer bewegen.
* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor