Blog

Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer overdag, of op het werk

Als pinguïn zit jij overdag of op het werk minder stil dan de gemiddelde Vlaming. Maar je kunt je beweging ook daar nog een beetje intensiever maken. Ook al lijkt dat op het eerste gezicht moeilijk. Deze kleine trucs en geheugensteuntjes helpen je in beweging!

Blijf het zitten onderbreken

Als pinguïn heb jij waarschijnlijk geen zittende job, of spendeer je overdag zelden een groot deel van je tijd aan zittende bezigheden. Of misschien wel. Maar je hebt in dat geval de goede gewoonte om je zitten vaak genoeg te onderbreken. Dat is een goed idee, want  van te veel zitten kun je last krijgen van rug- of nekpijn… Door zitten, staan en stappen af te wisselen doe je je nek en rug een groot plezier. 

Meer bewegen overdag

Als pinguïn kun je nog gezonder leven door af af en toe een beetje intensiever te bewegen. Vaak is dat makkelijker dan je denkt: neem je gezonde gewoonte om niet te veel te zitten, en doe daar een klein schepje intensievere beweging bovenop.

Jouw tips voor overdag, of op het werk

  • Word ambassadeur van minder zitten: De gemiddelde Vlaamse bediende zit 70% van de werkuren stil. Jij zit minder dan de gemiddelde Vlaming. Help jij dat gemiddelde naar beneden door je collega’s te inspireren? Herinner hen er bijvoorbeeld aan om af en toe staand te werken.
  • Investeren in beweging loont: Geen tijd om te bewegen op het werk? Wist je dat beweging de concentratie en creativiteit verbetert? Door wat te bewegen tijdens je middagpauze investeer je niet alleen in je gezondheid, maar ook in je productiviteit.
  • Schud jezelf wakker: Je wilt wel meer bewegen, maar je denkt er tijdens een drukke werkdag gewoon niet aan? Maak leuke geheugensteuntjes voor jezelf: kleef een post-it op je bureau, of stel een herinnering in op je computer of smartphone. 
  • Volg je vooruitgang op: Een  frequente afwisseling tussen zitten, staan en bewegen tijdens en na het werk is gezonder voor je nek en rug. Heb je al bijgehouden hoeveel tijd je eigenlijk beweegt op een werkdag? Een stappenteller of activity tracker vertelt het je in detail.
  • Je doet het goed: Laat je niet ontmoedigen door die collega die elke middag vlotjes gaat joggen tijdens de middagpauze. Of voel je niet verplicht om vanaf nu ’s avonds naar de fitness te gaan. Jij mag best trots zijn op die extra wandeling die je gisteren deed. Ook dat verdient een pluim!

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met ViGeZ.

 
Pinguin Zittest werk

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop Shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor