Blog

Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer in je vrije tijd

Volgens de Zittest ben jij een pinguïn. Dat wil zeggen dat je niet te veel stilzit. Dat is super! Hou dat zeker vol! Maar je kunt je gezondheid nog een extraatje bieden. Door meer of intensiever te bewegen, ook in je vrije tijd. 

Beweeg meer, voel je beter

Je zit niet te lang stil, dus je hoeft niet meer te bewegen? Door minder te zitten én meer te bewegen aan matige intensiteit heb je meer kans op een gezond gewicht. En je wordt door wat intensiever te bewegen ook fitter in je hoofd. Bij een stevige wandeling, een fietstochtje, of tijdens het sporten, komt na 10 à 15 minuten een ‘gelukshormoon’ vrij. Probeer het vandaag nog!       

Meer bewegen in je vrije tijd

De Vlaming zit gemiddeld maar liefst meer dan 8 uren per dag stil. Jij doet het beter. Blijf dat volhouden, maar probeer ook eens een stapje verder te gaan. Strek geregeld je benen, bijvoorbeeld tijdens het computeren, tv kijken, lezen. Je hebt je vrije tijd zelf in handen!

Jouw tips voor de vrije tijd

  • Samen bewegen lukt beter: Zoek gezelschap om samen in beweging te komen. Maak afspraken met je gezin, partner, of vrienden. Een goede truc is plannen met de 4 W’s: wat, waar, met wie, en wanneer. Zo blijft het niet bij goede voornemens, maar kom je snel in actie.
  • Ga naar buiten: In de tuin werken telt ook als bewegen. Stel de tuinklussen dus niet uit, maar beschouw ze als een weldaad voor je gezondheid. Heb je thuis geen buitenruimte? Er is ongetwijfeld een buurtpleintje of park bij je in de buurt. Wandel er even naartoe. Het helpt je ook om je hoofd even leeg te maken.
  • Zoek een sportclub in je buurt: Sport je graag, maar zoek je gezelschap? Op de website van Sport Vlaanderen vind je een sportclub in je buurt.
  • Stap voor stap: Zie je het niet zitten om je in het zweet te werken in de fitness? Dat is ook helemaal niet nodig. Een verfrissend toertje rond de blok stappen is ook al goed!
  • Beweeg met je gezin: Maak met je huisgenoten afspraken over minder uren tv kijken of gamen. Vergeet de beloning niet: zoek alternatieven vol beweging om in de tijd die vrijkomt samen te doen. Meer quality time én goed voor jullie gezondheid!
  • Meer bewegen voor een gezond gewicht: Als pinguïn zit jij niet te veel stil. Dat is goed voor een gezond gewicht. Maar ook meer bewegen zal je gewicht gezond helpen houden. De combinatie van de twee is ideaal. Als actieve pinguïn lukt het jou vast en zeker: veel succes! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.
 

Pinguin Zittest vrijetijd

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena