Blog

Ben jij een pinguïn? Zo kom je thuis in beweging

Als pinguïn breng jij thuis niet veel tijd zittend door. Op dat vlak ben jij goed bezig, dus hou dat zeker vol! Maar je beweegt of sport niet echt regelmatig. Daar iets aan veranderen, is makkelijker dan je denkt: schakel af en toe een versnelling hoger, en kom in beweging met deze tips!

Gebruik je energie!

Niet te veel uren zitten is belangrijk voor een goede gezondheid. En dat doe jij als pinguïn heel goed. Maar het is minstens even belangrijk om elke dag te bewegen aan matige intensiteit. Dat wil zeggen: een vorm van beweging waarbij je sneller gaat ademhalen. 

Volgens studies verbruiken we vandaag maar liefst 20% minder energie dan in 1960. Omdat we minder bewegen: technologie en machines hebben veel beweging van ons overgenomen. Nochtans is ons lichaam gebouwd om veel te bewegen. Wie dat doet, voelt zich energieker, en beter z’n vel.

Meer bewegen thuis

Volwassenen die elke dag een kwartier matig intensief bewegen, leven gemiddeld 3 jaar langer dan volwassenen die dat niet doen. En meer bewegen is makkelijker dan je denkt. Je hoeft niet meteen je hele leven om te gooien: kleine aanpassingen in je dagelijkse routine maken snel een groot verschil.

Jouw tips voor thuis

  • Het huishouden doen is ook bewegen: Je hoeft niet meteen naar de sportclub om meer te bewegen. Begin met meer beweging in je dagelijkse leven te integreren. Er zijn thuis veel kansen om matig intensief te bewegen: klusjes met de ladder, stofzuigen, actief tuinieren….
  • Klussen op muziek: Ramen lappen of je auto wassen: het telt allemaal mee als meer beweging. Voer je klusjes uit op muziek en maak er een kleine work-out van. Je auto zal glanzen, jij hebt minder zit-uren op de teller en je geeft geen geld uit aan de carwash.
  • Begin met een wandeling: Niks meer te doen in huis? Reserveer wat tijd voor jezelf onder de vorm van meer beweging. Een stevige wandeling of een fietstochtje in de buurt? Kies vooral voor een activiteit die je leuk vindt. Elke vooruitgang telt!
  • Niet kijken, maar luisteren: Ruil de tv af en toe in voor de radio. Muziek houdt je actiever en stimuleert beweging.  Een paar nummertjes meedansen is helemaal ideaal.
  • Je doet het goed: Bedenk elke avond hoeveel keer je vandaag bewust meer bewogen hebt.  Geef jezelf een pluim voor je pogingen, en voor je vooruitgang!

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen
   

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.
Pinguin Zittest Thuis

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

MijnPartena