Blog

Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer onderweg

Dat jij een pinguïn bent, betekent dat je wat vaker intensieve beweging kunt gebruiken. Denk daaraan als je de volgende keer naar je auto stapt. Niet elk traject is zomaar vervangbaar door een alternatief waar meer beweging in zit. Maar bewust over je verplaatsingen nadenken, is een goede eerste stap.

Zet je auto aan de kant

Wist je dat Vlamingen die het openbaar vervoer nemen dagelijks 1.500 stappen meer zetten dan autogebruikers? Je auto af en toe laten staan, maakt snel een groot verschil voor je beweegniveau. Hoe vaak neem jij de auto wanneer er eigenlijk ook een alternatief met meer beweging is? Bekijk je trajecten kritisch en verander kleine stukjes waar je maar kan. 

Meer bewegen onderweg

Intensiever bewegen terwijl je onderweg bent. Dat betekent: wat vaker flink doorstappen, of een langer traject met de fiets afleggen. Moeilijk om jezelf daarvoor te motiveren? Deze tips kunnen misschien helpen.

Jouw tips voor onderweg

  • Stappen of fietsen: Werk je dichtbij huis of ga je naar de buurtwinkel? Ga voor korte trajecten zoveel mogelijk te voet of met de fiets.
  • Toch met de auto? Maak een tussenstop: Kun je niet anders dan met de auto gaan, maak bij lange trajecten af en toe een tussenstop en strek je benen. Met de kinderen onderweg? Een kort spelletje tikkertje op de parking zet jullie samen in beweging.
  • Auto met een plus: Is alleen de auto een optie, parkeer je dan wat verder van je bestemming af en wandel het laatste stuk. Je stappenteller zal er blij om zijn.
  • Als-dan plan: Heb jij vaak een excuus om niet met de fiets of te voet te gaan? Weerleg je excuses al bij voorbaat met een ‘als-dan plan’. Bijvoorbeeld: ‘Als het regent, dan is dat geen reden om niet met de fiets te gaan. Ik trek regenkledij aan, en spring toch op de fiets.’ Als je je excuses vooraf al weerlegt, geef je jezelf minder ruimte om het bewegen ‘door omstandigheden’ links te laten liggen.
  • Beloon jezelf: Minder autorijden is niet alleen goed voor je gezondheid en voor het milieu, je portemonnee is er ook blij mee. Beloon jezelf door uit te rekenen hoeveel benzinekosten je bespaart als je de auto laat staan. En doe iets leuks met de centen die je uitspaart. Minder autorijden is vaak al goed voor een citytrip per jaar.
 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met ViGeZ.

 
Pinguin Zittest onderweg

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop Shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor