Blog

Ben jij een koala? Zo zit je minder stil, overdag of op het werk

Als koala breng jij een groot deel van je tijd overdag zittend door, bijvoorbeeld op het werk of bij je thuis. Daar kun je zelf heel wat aan veranderen, ook al lijkt dat op het eerste gezicht moeilijk. Deze kleine trucs en geheugensteuntjes helpen je uit je stoel!

Kom uit je bureaustoel

Veel kans dat jij een koala bent omdat je een zittende job hebt. Of misschien ben je overdag thuis, en spendeer je daar een groot deel van je tijd aan zittende bezigheden. Ook in die context is het tijd om een paar dingen te veranderen.

Minder stilzitten overdag, of op het werk

Veel kans dat je van al dat zitten af en toe last krijgt van rug- of nekpijn… Wat vaker rechtstaan, of in beweging komen is de boodschap!

Dit zijn jouw tips:

  • Rekken en strekken: Zit je vaak lang achter de computer? Af en toe even rechtstaan en je spieren uitrekken is een goed idee. Zo voorkom je rug- en nekpijn. Die ontstaat namelijk door lange tijd in dezelfde houding te blijven zitten.
  • Staand werken: Doe je telefoontjes rechtstaand of wandelend: je doet je lijf er een plezier mee. Zijn er statafels op je werk? Maak er gebruik van! Wissel zittend en staand werken af. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Vergader rechtstaand: Sta ook tijdens een meeting af en toe op om je benen te strekken. Kijken je collega’s raar op, leg dan uit waarom ze je voorbeeld kunnen volgen. Of plan de volgende meeting eens rechtstaand.
  • Sla je lunchpauze niet over: Drukke dag? Laat je niet verleiden om je lunch over te slaan, of om te eten aan je computer. Dat is niet goed voor je vertering, en voor je energiepeil. Eet samen met je collega’s, of maak bij mooi weer een korte wandeling buiten.
  • Stap niet zomaar de lift in: De trap nemen in plaats van de lift is een bekende beweegtip. Maar misschien werk jij wel op de 8ste verdieping… Begin dan klein: neem de trap naar de eerste verdieping, en stap daar pas in de lift. Bouw dit geleidelijk op. Elke stap telt!
  • Geef jezelf een pluim: Lijkt het je niet haalbaar om het beweegniveau te halen van die sportieve collega? Laat je niet ontmoedigen, en hou je beweegdoelen haalbaar. Je hoeft je niet in het zweet te werken in de fitness. Een rustige wandeling tijdens je lunchpauze verdient evengoed een pluim! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven.
 
Koala werk

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop Shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor